Tuesday, June 23, 2015

Sabarlah Duhai hati (bab 19)



“MENYESAL aku bagi tau Abang Affan ada kat rumah. Sepatutnya aku diam aje tadi.” Sejak sampai tadi, perkara itulah yang Dian duk ulang-ulang. Macam selalu, dia tahu Fira sengaja nak mengelak dari Abang Affan. Konon tak nak jumpa la tu. Padahal masa Abang Affan sakit tempoh hari, boleh pun Fira temankan dia ke hospital. Malah dia sengaja tinggalkan Fira berdua-duan dengan Abang Affan masa tu. Saja nak tengok macam mana reaksi dia orang. Bolehkah mereka berdua berinteraksi, berbaik-baik, bergurau senda atau apa sahaja? Dari permerhatiannya, memang boleh walaupun kedua-duanya nampak agak kaku dan serba tak kena sepanjang pertemuan itu. Dia percaya kedua-duanya masih malu-malu walaupun keinginan untuk bertegur sapa ada dalam diri masing-masing. Dia percaya juga, keadaan itu hanya sementara. Pasti akan okey selepas beberapa minit. Tapi itulah, belum apa-apa Nadia pula datang mengacau.
Kesimpulan yang dia boleh buat, Fira sudah mula membuka pintu hatinya untuk berhadapan dengan Abang Affan. Pada dia, itu adalah satu permulaan yang sangat baik. Mungkin akan mengambil masa sedikit tapi tak apa. Dia akan sabar menanti.
Tapi bila malam ini Fira kembali kepada sifat asalnya, kembali alah dengan Abang Affan, itu yang buat dia jadi geram. Itu yang dia tidak boleh terima. Pada dia, Fira tak patut buat Abang Affan macam tu. Kesian Abang Affan.
         “Dah kenapa dengan kau ni? Macam la sebelum ini kau tak tau macam mana aku dengan abang kau.”
         “Aku tak nak cakap pasal sebelum ni, tapi pasal sekarang. Pasal malam ni. Tak patut tau kau buat Abang Affan macam tu.”
         “Eii, tak faham la aku dengan kau ni. Dah la... penat dengar kau cakap benda yang sama aje dari tadi.”
         “Penat konon. Kau buat aku macam ni lagi aku penat. Dah la kena datang sini. Eh, aku tak kira, selagi aku tak puas hati dengan kau, selagi tu aku akan cakap. Biar sampai telinga kau berasap.”
         “Kau nak penat apanya? Bukan kau kena jalan kaki pun. Kau duduk aje dalam kereta jadi mem besar. Mengada-ngada. Macam la jauh sangat rumah aku ni, nak berkereta bagai.”
         “Jangan ubah topik, boleh tak? Kita sekarang sedang bercakap pasal engkau... pasal abang aku.”
         “Dah la, jangan marah-marah, Yan. Tidur kat mana-mana pun sama. Kat rumah kau ke, kat rumah aku ke. Yang penting tidur.”
         “Dah tau sama, kenapa tak tidur aje kat rumah aku?”
         “Eiii! Berapa kali nak cakap? Aku tak nak jumpa abang kaulah.”
         “Kesian Abang Affan. Macam mana nak tolong dia ni?” Suara dan rupa Dian mendadak bertukar sedih. Bukan apa, saja nak tarik perhatian Fira.
         “Kenapa dengan abang kau? Dia sakit lagi ke?” Laju Fira menyoal. Riak risau kelihatan jelas di wajahnya.
         Dian hamburkan tawanya. Agak kuat dan lama. Suka sangat-sangat  dengan reaksi Fira itu. Nampak macam prihatin dan ambil berat pula. Mulalah dia nak tuduh Fira pun ada perasaan terhadap Abang Affan. Inilah yang orang cakap, mahu tapi malu.
         “Yang kau gelak macam orang kena rasuk tu, kenapa?”
         “Kau macam risau benar kalau abang aku sakit. Kenapa, eh?”
         “Laa... mesti la risau. Dia kan abang kawan baik aku sendiri. Susah kau, susah aku jugak. Nanti yang nak kena usung kau pergi hospital, siapa? Aku jugak, kan?”
         “Jawapan tak diterima. Sila cari jawapan lain.”
         “Apa benda la kau ni, labu? Nak jawab macam mana lagi?”
         “Aku tolong jawab untuk kau.”
         Fira hanya pandang muka Dian. Tak faham apa maksud temannya itu.
         “Kau risau abang aku sakit sebab kau sebenarnya suka dia, sayang dia, betul tak?” Dian tayang sengih nakal.
         Fira yang sedang bersandar pada sofa, bingkas bangun, menerkam Dian yang duduk bersetentang lalu mencekik gadis itu. Cekik-cekik manja, bukanlah sakit pun.
         “Berani kau tuduh aku macam tu? Aku bunuh kau.”
         Dian ketawa terkekeh-kekeh “Woi! Kau mana boleh bunuh aku? Aku belum kahwin lagilah.”        
         Sudahnya Fira sendiri turut sama ketawa.
         “Belum apa-apa dah nak menderhaka dengan kakak ipar.”
         “Dian... kau merepek apa ni?” Fira besarkan matanya.
         Mata Dian ikut besar. Terkejut dengan ketelanjuran mulutnya sendiri. Jangan buat hal. Nanti tak pasal-pasal Fira dapat hidu pula. Biarlah perkara pinang-meminang ni umi aje yang uruskan. Tugas dia hanya mempengaruhi Fira agar menyukai Abang Affan. Itu sahaja. Lebih dari itu, dia tak nak campur.
         “Aku gurau ajelah.”
         Fira jeling, masam. Gurau konon.
         “Nak tanya kau sikit, boleh?” Dian mengajukan soalan.
         “Sikit aje tau? Banyak-banyak aku tak layan.”
          “Aku nak tanya, sejak bila dan kenapa kau dengan abang aku jadi renggang, hah? Sebab seingat akulah, kau pernah rapat dengan dia. Sampai aku pernah tuduh kau cuba rampas abang dari aku.” Memang betul pun. Dulu-dulu Fira dengan Abang Affan macam belangkas. Di mana ada Affan, di situlah ada Fira. Pantang Affan nak ke mana-mana, Fira pasti nak ikut. Kerap jugalah dia merajuk dan mengadu dengan umi. Macam mana tak mengadu, Abang Affan tu lebih pentingkan orang lain dari adik sendiri. Tapi semuanya berubah setelah dia dan Fira belajar di sekolah menengah. Kalau tak silap, sejak itulah Fira semakin menjarakkan diri dari Abang Affan. 
         “Aku rasa dah lebih dua puluh kali kut kau tanya aku benda ni. Kau tak penat ke tanya soalan yang sama?”
         “Bukan dua puluh tapi dah lebih lima puluh kali tau aku tanya? Memang penat, tapi selagi kau tak jawab, aku tetap akan tanya... lagi dan lagi dan lagi.”
         “Alah perkara dah lama. Tak payahlah kau tau.”
         “Tak kisah la lama ke baru ke, aku nak tau jugak.”
         “Nanti-nanti la aku cakap.”
         “Nak tau sekarang.”
         “Kau tanya la abang kau.”
         “Dah berbuih mulut aku tanya. Balik-balik dia cakap tak ada apa-apa. Malas dah nak tanya lagi.”
         “Betul la tu. Memang tak ada apa-apa.”
         “Pulak. Tadi kata perkara lama. Sekarang tak ada apa-apa pulak. Auta la kau ni.”
         “Jangan la marah. Eh! jom pergi dapur. Kita makan puding tiramisu. Mama buat pagi tadi. Sedap tau.”
         “Kau belum jawab soalan aku.”
         “Aku kata nanti... nanti la.”
         “Nak tau jugak.” Dian tayang muka sayu.
         “Jom makan puding dulu.”
         “Tak nak.” Dian mengeraskan badannya.
         “Bukan senang kau nak makan puding mama aku. Lepas ni jangan harap kau dapat merasa lagi. Jom la, jangan degil.” Fira menarik-menarik tangan Dian.
Tiba-tiba telefon  rumah berbunyi.
         “Eh! Telefon tu. Pergi jawab dulu. Aku pun nak telefon umi aku sekejap.”
         Serta merta tangan Dian dilepaskan. Lalu kakinya dibawa melangkah ke rak telefon.  Segera pula telefon dicapai. Mak Teh Zana, adik mama berada di talian
         “Mak teh apa khabar? Sihat ke?” soal Fira setelah salamnya mak teh jawab.
         “Alhamdulillah sihat,” balas Zana perlahan. “Fira dengan siapa kat rumah tu?”
“Fira dengan kawan. Mama tak ada tau, mak teh? Tengah hari tadi, mama dengan papa hantar nenek balik kampung.”
“Ya, mak teh tau.”
“Dia orang belum sampai kampung agaknya. Baru sekejap tadi Fira call mama dengan papa. Tapi dua-dua tak jawab.”
Agak lama Zana diam.
“Helo mak teh... mak teh masih kat situ lagi ke?”
“Fira, mak teh nak bagi tau Fira sesuatu. Mak teh harap Fira bertenang ya.” Suara Zana sebak.
“Mak teh nak bagi tau apa?” Fira rasa tak sedap hati. Sepertinya ada berita buruk yang akan Mak Teh Zana sampaikan. Dadanya Fira usap perlahan. Duhai hati, bertenanglah!
“Kereta papa terlibat dalam kemalangan.” Sampai di situ sahaja suara Mak Teh Zana. Tak mampu nak sambung.
“Apa mak teh?” Fira menjerit, kuat. “Habis dia orang semua macam mana? Dia orang selamat kan, mak teh? Dia orang tak ada apa-apa kan?” Dada semakin kuat bergendang. Tangan dan kaki sudah terasa lemah dan longlai. Mata terasa hangat. Bila-bila masa sahaja air mata akan melimpah keluar dari situ.
         “Mak teh, tolong bagi tau Fira. Apa sebenarnya yang dah berlaku?” Fira jadi tidak sabar. Kebisuan Mak Teh Zana buat dia mula terfikir hal-hal yang sungguh menakutkan.
         “Mama, papa dan nenek...”
         “Mama, papa dan nenek selamat kan, mak teh?” Fira memintas percakapan ibu saudaranya yang belum habis. Memang itulah jawapan yang dia mahukan. Dia tidak mahu dengar jawapan selain daripada itu.
         “Fira, sabar ya?”
         “Mak teh, cepat cakap, macam mana mama, papa dengan nenek?” Air mata sudah mulai bergayutan di sudut mata.
         “Dia orang dah tak ada, sayang. Dia orang semua dah tinggalkan kita.” Di hujung talian Zana menangis teresak-esak.
         “Mak teh bergurau, kan? Mak teh saja nak main-main dengan Fira, kan?” Terketar-ketar suara Fira. Air mata sudah penuh di muka.
         “Betul, Fira. Mama, papa dan nenek memang dah tak ada. Dia orang semua meninggal di tempat kejadian.”
         Telefon terlepas dari tangan dan Fira jatuh terjelepuk di situ. Tidak! Dia tidak percaya. Mak teh tipu! Mak teh bohong! Papa, mama dan nenek masih ada. Dia orang masih hidup. Dia orang tak mati.
         “Fira, kenapa ni? Kenapa kau nangis? Siapa telefon kau tadi?” Dian yang baru selesai bercakap dengan uminya menerpa, lantas duduk rapat di sebelah Fira. Sebelum itu sempat meletakkan gagang telefon yang tergantung di tempatnya semula.
         Fira tidak jawab. Sebaliknya semakin galak menangis.
         “Fira, tak nak macam ni.” Badan Fira ditarik ke dalam pelukannya. Kepala gadis itu diusap-usap lembut. “Bagi tau aku apa yang dah berlaku.”
         “Dian.” Hanya nama itu disebut dan Fira kembali teresak-esak.
         “Cakaplah... aku dengar.”
         “Papa, mama dengan nenek dah tak ada.”
         “Ya Allah ya Tuhanku, apa yang dah berlaku, Fira?” Hanya Tuhan yang tahu terperanjatnya Dian dengan berita itu. Air mata pantas berjatuhan ke pipinya.
         “Dia orang accident.” Dalam tangisannya, Fira masih mampu bercakap.
“Ya Allah... sabar ya, Fira... sabar. Ingat Allah banyak-banyak.” Badan Fira dipeluk erat dan dia turut menangis teresak-esak.

Saturday, June 20, 2015

Sabarlah Duhai Hati (bab 18)


DIAN menyumbat pakaian ke dalam beg dengan kasar. Mulut tak berhenti merungut. Fira ni memanglah. Dah elok-elok nak bermalam kat sini, tiba-tiba ubah fikiran pula. Tak pasal-pasal dia pula yang kena  bermalam di rumah Fira. Abang Affan punya pasal la ni. Yalah, Fira kan alah sangat dengan Abang Affan. Macam la Abang Affan tu makhluk ganjil dari planet lain. Baru dengar nama, dah menggelabah semacam. Macam mana agaknya kalau Fira tahu Abang Affan nak menyunting dia sebagai isteri? Mahu pengsan agaknya perempuan tu.
         Tiba-tiba dia rasa sangat kasihankan Abang Affan. Bagai terasa-rasa lamaran Abang Affan akan ditolak. Kalaulah betul, tentu Abang Affan akan kecewa. Tak terkecuali, dia dan umi juga. Tapi yalah, tak bolehlah nak salahkan Fira pula. Fira berhak buat keputusan untuk dirinya sendiri. Kalau dah tak suka, takkan nak paksa, kan? Seperti dia dan Abang Affan yang tidak suka dipaksa berkahwin dengan sepupu sendiri, dah tentu Fira juga begitu.
         “Bang, tolong hantar adik, boleh?”
         Affan yang sedang tekun dengan telefon di tangan angkat muka. “Nak pergi mana malam-malam macam ni? Siap dengan beg lagi ni.”
         “Boleh hantar tak?”
         “Nak hantar ke mana? Orang tanya bukannya nak jawab.”
         Beg diletak atas lantai dan dia sendiri duduk atas sofa di sebelah abangnya. “Tolong hantar adik ke rumah bakal isteri abang.”
         Mendadak muka Affan jadi merah. Segan sungguh. “Boleh tak jangan sebut macam tu?”
         “Laa... kenapa pulak? Betul la apa yang adik sebut tu. Abang kan nak kahwin dengan Fira? Bermakna dia bakal isteri abang. Apa yang tak kenanya?”
         “Jangan yakin sangat la dik.”
         Dian pandang muka Affan lama. Tak suka dengan ucapan abangnya. Belum apa-apa Abang Affan dah mengaku kalah. Ini yang orang cakap, tewas sebelum berperang.
         “Abang dapat rasa, dia takkan terima abang.”
         “Kenapa abang cakap macam tu?”
         “Dia tak suka abang, dia benci abang.”
         “Mana abang tau?”
         “Abang boleh rasa, dik.”
         “Memang la dia selalu mengelak dari jumpa abang, tak nak bercakap dengan abang, tapi tak semestinya dia benci abang. Perasaan abang aje tu.”
         Kali ini Affan diam. Tapi tidak bererti dia bersetuju dengan ucapan adiknya. Fira tu kan kawan baik Dian, dah tentu la Dian akan bercerita yang elok-elok sahaja tentang teman sehati sejiwa dia tu.
         “Entah-entah dia pun suka abang, mana tau.” Tidak mustahil kerana pada hari kejadian Affan jatuh sakit, dia nampak betapa menggelabahnya Fira. Tanpa sedar sahabatnya itu melajukan keretanya. Dari situ dia dapat rasa bagaimana prihatinnya Fira terhadap Affan. Tapi biasalah Fira tu, mana nak mengaku.
         “Kalau betul dia suka abang, kenapa dia boleh ada boyfriend? Takkan adik tak boleh fikir.”
         “Yalah, dah abang sendiri pun tak pernah tunjuk yang abang suka dia. Cuba awal-awal abang luahkan perasaan kat dia, bagi tau dia yang abang benar-benar cintakan dia, mesti la dia tak cari orang lain dah. Abang tu lelaki, kena la mulakan dulu.” Bersemangat sekali Dian menasihatkan abangnya.
         “Tak apa la, dik. Abang dah bersedia dengan apa pun jawapan dia. Kalau dah bukan jodoh abang dengan dia, terima aje la, kan?”
         “Eh! eh! Abang ni, cepat sangat nak putus asa. Belum cuba belum tau, bang. Abang jangan risau, adik akan tolong abang.” Dian cuba memberi semangat walaupun sebenarnya dia sendiri tidak berapa yakin.
         “Tak payah la dik.”
         “Orang nak tolong dia jual mahal pulak.”
         “Kalau memang niat adik nak tolong abang... abang ucap terima kasih banyak-banyak. Tapi macam yang abang cakap sebelum ni, jangan sampai dia tau abang suka dia.”
         “Pada adik lagi bagus kalau dia tau.”
         “Abang sendiri yang akan luahkan. Biar dia dengar dari mulut abang sendiri.”
         “Macam tak boleh percaya aje.” Dian juih bibir. “Tapi kalaulah abang betul-betul buat apa yang abang cakapkan tu, adik memang tabik spring. Cuba abang bayangkan... abang lamar dia di satu taman yang indah, yang hanya dilimpahi cahaya yang suram, bertemankan suara unggas dan lagu All of me. Wah! Boleh adik bayangkan macam mana suasananya nanti. Mesti romantik gila, kan?”
         “Merepek aje adik ni,” sergah Affan. Malu nak membayangkan apa yang Dian cakap. Dian ni pun satu, suka sangat suruh dia buat benda yang bukan-bukan macam tu.
         “Abang malu, eh?”
         “Mana ada?”
         “Muka abang merah.” Dian mengusik.
         “Jom la abang hantar adik.” Affan bangun dari sofa lantas mencapai kunci kereta dari atas meja tepi, terus berjalan ke muka pintu. Dian ni bukan boleh dilayan sangat. Nanti entah apa lagi yang dia akan melalut. Dah tak larat nak dengar.
         “Abang... adik tak habis cakap lagi la.” Dian capai beg, lalu membuntuti Affan.
         “Sambung lain kali aje.”
         Dian sengih. Malu la tu. 
“Kenapa adik nak tidur kat rumah dia? Aunty Zalina dengan Uncle Hamidi tak ada kat rumah ke?” Ketika itu mereka sudah berada dalam kereta. Enjin baru sahaja dihidupkan.
         “Tak ada. Dia orang balik kampung. Fira tak ikut. Bibik dia pulak pergi Kuantan, rumah saudara dia. Tu yang dia ajak adik temankan dia malam ni.” Sengaja Dian tidak beritahu tentang rancangan awal Fira untuk bermalam di rumah mereka. Tak naklah Abang Affan berkecil hati pula.
         “Eh! bang... adik nak tanya ni.” Tiba-tiba Dian menyoal. “Tanya apa?”
         “Mana abang tau Fira dah putus dengan boyfriend dia?”
         “Entah... tak tau.” Affan menafikan.
         “Hari tu masa kat depan umi kan abang ada cakap.”
         “Abang cakap mungkin. Tak tau la betul ke tidak.” Tak perlu kut beritahu Dian. Buatnya dia pergi bagi tahu Fira, tak ke haru? Nanti marah pula Johan tu.
         “Cakap aje la.”
         “Nak cakap apa? Benda tu bukan sahih pun.”
         “Baik abang cakap. Kalau tidak adik bagi tau Fira abang suka dia.”
         “Amboi, ugut abang pulak!” kata Affan.
         “Bukan ugut. Abang cakaplah... adik janji adik akan zip mulut adik. Adik tak bagi tau Fira.”
         “Johan bagi tau abang.”
         “Mana Abang Johan tau?”
         “Dia nampak Fira tanam barang-barang yang boyfriend dia pernah bagi. Dengan gambar-gambar sekali dia tanam.”
         Dian gelak mengekek. Lucunya Fira. Boleh pula dia bertindak macam tu? “Betul ke tak betul Fira tu? Tak pernah buat dek orang. Hai! Nasib abanglah dapat bakal isteri sewel macam dia.”
         “Menyesal abang cakap. Adik tu kalau tak kenakan abang tak sah.” Affan marah.
         “Ala, gurau ajelah. Sensitif sangat abang ni.”
         “Gurau la sangat.”
         “Nanti adik nak tanya Fira, kenapa dia pergi tanam benda-benda tu semua? Membazir betul. Kalau tak nak simpan pun bagi aje la dekat adik.”
         “Tadi bukan main janji dengan abang nak zip mulut. Ni nak pergi tanya Fira pulak. Memang tak boleh percaya la adik ni. Suka hati adik la. Kalau adik suka sangat nak malukan abang, suka sangat nak tengok Johan marah abang, adik tanya la dia. Abang tak boleh nak halang.”
         “Merajuk pulak.” Dian mencebik.
         “Mana ada merajuk? Kecil hati aje sikit.”
         “Sama la tu. Tapi tak apa... nanti adik suruh Fira pujuk, eh?” Dian kenyit mata sambil sengih nakal. “Mesti dia pandai pujuk abang... sejukkan hati abang yang tengah panas dengan suara dia yang lembut tu.”
         Affan besarkan matanya. “Turun sekarang!”
         “Kenapa pulak?”
         “Abang kata turun sekarang.” Affan tayang muka serius. Biar Dian rasa takut sikit. Biar adiknya tu tak berani nak mengusik dia lagi. Sebenarnya bukanlah tak suka atau nak marah sangat pun. Alah, setakat usik sikit-sikit tu, tak jadi kudis pun tapi terus-terang dia rasa segan yang amat. Dada pun  rasa berdebar tak menentu. Habis macam mana?
         “Abang kan nak hantar adik pergi rumah Fira.”
         “Pergi jalan kaki. Malas abang nak hantar.” Affan matikan enjin kereta.
         “Orang gurau aje la. Tak boleh gurau pergi surau la.”
         “Nak gurau pun agak-agak la.”
         “Okey, okey... lain kali adik tak gurau macam tu lagi.” Dian jeling Affan dengan muncung panjang. Tak sporting langsung. Usik sikit pun tak boleh.         

Wednesday, June 17, 2015

Sabarlah Duhai Hati (Bab 17)



“OPAH nak belanja Fan makan? Macam tak percaya aje.” Affan yang berada di tempat pemandu tersenyum seraya pandang opah yang duduk di sebelah.
“Mentang-mentang opah dah lama pencen, Fan ingat opah tak mampu ke nak belanja Fan makan?”
Affan sambut ucapan upah dengan tawa. Ke situ pula perginya opah ni. Padahal dia cuma nak mengusik. Dia tahulah opah ada duit. Maklumlah, opah kan pernah bekerja sebagai seorang jururawat. Ditambah lagi dengan harta peninggalan arwah atuk. 
Berbalik kepada ajakan opah malam ini. Affan syak, opah bukanlah nak belanja dia makan sangat tapi nak memujuk rayu supaya dia setuju berkahwin dengan Nadia. Kalau betul apa yang berada di fikirannya, dia sudah bersedia dengan jawapan. Tak kisahlah opah nak marah atau mengamuk sekalipun dia tetap dengan keputusannya.
“Opah nak ajak Fan makan kat mana ni?”
“Suka hati Fanlah... opah ikut aje.”
“Fan bawa opah pergi Kampung Baru boleh?”
“Boleh,” balas opah. “Tapi sebelum tu kita singgah rumah mak ngah sekejap.”
“Kenapa, mak ngah nak ikut ke?” Hati Affan dah rasa semacam. Tadi opah cakap hanya dia seorang yang akan keluar dengan Affan. Ni apa hal pulak tiba-tiba nak ajak mak ngah sekali? Dahlah belakangan ni mak ngah dingin semacam aje dengan dia.
Opah tak jawab sepatah pun. Dia hanya senyum.
Sudah hampir sepuluh minit kereta Affan berhenti di hadapan rumah berkembar dua tingkat itu, tetapi Mak Ngah Shima tetap tak keluar-keluar. Affan jeling opah di sebelah. Nak tengok reaksi neneknya itu. Tapi opah selamba sahaja. Tak nampak tanda-tanda marah langsung. Cuba kalau umi yang buat macam tu, tak berhenti membebel agaknya opah. Nampak tak sikap pilih kasih opah dekat situ? Dia pun tidak faham kenapa opah selalu melayan umi dengan buruk. Dalam segala hal, opah selalu lebihkan mak ngah. Tapi yang agak menghairankan,  dalam opah tak sukakan umi, dia sendiri selalu mendapat layanan istimewa opah. Malah dalam ramai-ramai cucu opah, dia yang sering opah ajak kalau mahu ke mana-mana. Lebih-lebih lagi sejak ketiadaan atok.
“Lamanya mak ngah tu. Dia tau tak kita ada kat luar ni?” Affan jadi hilang sabar.
“Tau, sekejap lagi keluar la tu. Belajar sabar sikit, Fan.”
Seseorang keluar dari pintu rumah tapi bukan mak ngah, sebaliknya Nadia yang bukan main bergaya lagi dengan dress berwarna merah. Dia yang sememangnya tinggi kelihatan semakin tinggi pula dengan kasut tumit tiga incinya. Muka yang sedia putih, jadi semakin melepak dengan solekan yang agak tebal dari biasa. Tudung pula sarat dengan batu dan manik. Memang bergaya habislah. Dah rupa model yang sedang peraga pakaian muslimah pula.
“Cantik betul Nadia tu kan, Fan? Tinggi lampai, kulit putih melepak, hidung mancung, bentuk badan pun cantik.” Bukan main lagi opah memuji. Lepas tu senyum-senyum dekat Affan, nak dengar komen cucunya pula.
Affan buat-buat tak dengar ucapan opah itu. Kalau pun betul Nadia cantik, apa kena mengena dengan dia? Setakat cantik luaran tapi perangai menyakitkan hati, buat apa?
“Untung Fan dapat dia.”
Ayat opah itu buat Affan rasa nak termuntah masa itu juga. Tolonglah jangan keluarkan lagi kenyataan macam tu, opah oii. Tak suka!
“Bukan opah kata mak ngah yang nak ikut kita? Itu, apasal pulak Nadia yang keluar?” Affan suarakan rasa tidak puas hatinya. Melihat senyuman di bibir opah, dia dapat agak opah telah rancang benda ni dari awal. Dengan penglibatan mak ngah dan Nadia tentunya. Silap dia juga sebab tidak berhati-hati. Macamlah tak pernah terkena sebelum ni.
“Laa... manalah opah tau.”
Ya la tu. Macamlah dia budak kecil senang-senang opah nak tipu.
Tiba-tiba opah buka pintu kereta.
“Opah nak pergi mana pulak tu?”
“Biarlah Nadia duduk kat depan. Opah kat belakang, ya?”
“Opah duduk ajelah kat depan ni. Dia nak ikut sangat kan... biar ajelah dia kat belakang.”
Opah tetap turun dari kereta.
Affan merengus. Geram jangan cakaplah. Nasib baik opah, kalau orang lain, memang dia tinggalkan aje kat sini. Biar dua-dua tak payah ikut.
“Hai, Fan! Terima kasih ajak aku keluar.” Bukan main girang suara Nadia seraya duduk di tempat opah tadi. Bau wangian semerbak memenuhi ruang dalam kereta.
Affan tak jawab sepatah pun. Hatinya betul-betul sakit sekarang ni. Yang Nadia ni pun satu hal juga. Dah macam-macam yang dia cakap, dah terang-terang dia tolak, masih lagi tak serik-serik. Sampai dia dah tak tahu nak buat macam mana lagi untuk buat Nadia faham. Kadang-kadang dia rasa kasihan juga dekat sepupunya ni. Bukan tak ada lelaki yang nak dekat dia... ada. Malah ada yang datang merisik pun. Yalah, orang cantik, kan? Tapi Nadia tolak semua lelaki itu dengan alasan dia mahu ikut cakap opah.
         “Opah, masuklah. Kenapa berdiri aje kat situ?” Affan menjengahkan sedikit kepalanya ke arah pintu sebelah Nadia yang masih belum ditutup.
         Tanpa sebarang jawapan, opah berjalan mendekati pintu sebelah pemandu.
         Cermin tingkap Affan turunkan. “Kenapa, opah?”
“Opah tak jadi pergilah Fan. Fan pergi ajelah dengan Nadia.”
“Kenapa tak jadi pulak? Kata nak belanja Fan makan.” Hati semakin rasa nak marah. Kan betul apa yang dia fikir tadi? Opah memang rancang benda ni. Opah sengaja nak beri Nadia peluang untuk keluar berdua-duaan dengan dia. Tak pun Nadia sendiri yang plan benda ni. Tak dapat jayakan sendiri, dia guna opah pula. Kalau betul, dia orang ni memang bijak, memang licik. Lagi sekali dia terkena.
“Tiba-tiba opah rasa tak sedap badan.”
Ingat dia nak percaya ke? Macamlah dia tak boleh baca helah opah. Masa ini la pulak tak sedap badan.
“Jalan ajelah, Fan. Opah tak nak ikut.” Nadia menyampuk.
Cermin tingkap dinaikkan semula. Lantas keretanya dibawa pergi dari situ. Tak rasa pun nak balas lambaian tangan opah. Yalah, tak patut sangat perbuatan opah tadi.
         “Kita nak makan kat mana ni, Fan?” tanya Nadia beberapa minit selepas itu.
         Affan diam. Tak kuasa nak jawab. Marahnya masih belum hilang. Kerana opah, dia sanggup tak pergi ke majlis perkahwinan Razif, teman sewaktu di universiti dahulu. Konon tak nak bagi opah merajuk, tak nak bagi opah marah. Sudahnya dia sendiri yang marah dengan helah opah.
         “Fan, aku tanya ni. Tak dengar ke?”
         “Sukalah kau dapat kenakan aku, kan?” marah Affan.
         “Apa maksud kau?”
         “Kau ingat aku tak tau plan kau dengan opah?”
         “Apa plan aku pulak? Opah cakap, kau yang ajak aku keluar.”
         “Aku ajak kau keluar?” tengking Affan. “Kalaupun betul opah cakap macam tu, kau tak ada otak ke? Takkan kau tak boleh fikir kut. Tak ada maknanya aku nak keluar dengan kau.”
         Nadia renung Affan, lama. “Fan... kenapa kau benci sangat dengan aku? Teruk sangat ke aku ni? Tak layak sangat ke aku untuk kau?” Sayu suara Nadia. Sejujurnya dia sangat sedih dengan Affan. Lelaki itu tidak pernah melayannya dengan baik. Malah setiap patah perkataan yang keluar dari mulut Affan sering sahaja melukakan hatinya. Ikutkan rasa sedih dan kecil hati, dah lama dia tarik diri. Dah lama dia buang Affan dari hatinya. Tapi tak boleh. Dia terlalu sayangkan Affan. Sejak awal lagi, hanya Affan yang dia cinta. Hanya Affan yang diimpikan sebagai suami.
         “Sampai hati kau, kan? Macamlah aku ni hina sangat,” sambung Nadia apabila Affan tidak beri respons untuk pertanyaannya sebentar tadi. “Tak boleh ke kau layan aku macam dulu-dulu. Fan? Susah sangat ke?”
         “Kau tu pun tak boleh ke layan aku macam dulu-dulu jugak? Macam mana kau layan sepupu-sepupu kita yang lain?”
         “Memang tak boleh. Kau tak sama dengan dia orang. Opah nak jodohkan kita. Kita akan jadi suami isteri, kau faham tak?”
         “Memang aku faham kehendak opah. Yang aku tak faham, kenapa kau beria-ia sangat nak ikut rancangan tak masuk akal tu?”
         “Aku hormat opah... aku tak nak jadi cucu derhaka, sebab tu aku ikut.”
         Walaupun masih marah, Affan tak dapat tahan diri dari ketawa. Lucu sangat kenyataan Nadia tu. “Kau ingat aku nak percaya? Cakap mak kau pun kadang-kadang kau lawan. Cakap opah pulak kau nak kena ikut?” Bukan dia tak tahu macam mana perangai Nadia tu. Mereka membesar sama-sama. Segala buruk baik Nadia ada dalam pengetahuan dia.
         Nadia terdiam. Tahu yang dia telah terlajak kata.
         “Mengaku ajelah yang kau tu suka aku... cintakan aku. Habis cerita.” Affan ketawa sinis.
         “Memang pun. Memang aku suka kau, cintakan kau. Sebab itulah aku tak layan lelaki lain. Sebab itu sampai sekarang aku tak kahwin-kahwin. Aku tunggu kau, Fan.” Selepas berkata begitu, Nadia menangis teresak-esak.
         “Aku cintakan kau, Fan. Cinta sangat-sangat.” Dalam esakannya dia menyambung.
         Affan tergamam. Pengakuan itu tidaklah memeranjatkan sangat memandangkan dia sudah lama syak. Tapi mendengar esak tangis Nadia, dia jadi bersimpati sekali. Juga rasa terharu kerana Nadia sudi mencintai dia, lelaki yang biasa-biasa ini. Entah apa agaknya yang Nadia pandang pada diri seorang Muhammad Affan, dia tak punya jawapan.
         “Kau anak yang dengar kata, kau hormat orang tua, kau jaga solat dan kau baik sangat walaupun dengan aku kau tak pernah nak buat baik pun. Semua ciri yang aku nak ada pada kau. Kau handsome, tinggi... sepadan dengan aku yang tinggi ni. Tapi sayang, kau tak pernah pandang aku. Kau tak pernah suka aku. Aku kecik hati, Fan.” Tangisan yang sudah reda kembali memenuhi ruang dalam kereta. Seperti yang dinyatakan baru sebentar tadi, dia betul-betul berkecil hati dengan sikap dan layanan Affan selama ini.
         Affan hilang kata. Begitu sekali Nadia memujinya. Padahal dia tak rasa dia bagus sangat.
          “Dahlah... tak naklah macam ni, Nadia. Tak nak nangis-nangis.” Affan cuba pujuk.
         “Fan... kita kahwin, eh?” Tanpa menghiraukan pujukan Affan, Nadia membuat permintaan itu. Tangannya mencapai lengan Affan.
         “Jangan macam ni, Nadia.” Affan menarik lengannya perlahan.
         “Kahwin dengan aku, Fan. Aku janji aku akan jadi isteri yang baik untuk kau.”
         Affan tarik nafas dan hembus perlahan-lahan. “Nadia, kau dengar sini baik-baik aku nak cakap.”
         Nadia menarik hujung tudungnya lalu mengesat pipinya yang basah. “Apa dia?”
         “Benda ni aku dah cakap banyak kali dan aku harap biarlah ini kali terakhir aku cakap. Aku dah penatlah nak cakap benda yang sama aje.”
         Muka Nadia jadi mendung semula. Walaupun Affan belum sebut, dia boleh agak apa yang bakal terbit dari mulut lelaki itu.
         “Mulai sekarang, aku mintak sangat-sangat kau lupakan aku. Aku yakin, kau akan jumpa lelaki yang baik dan boleh terima kau.” Lembut kali ini bicara Affan.
         “Aku tak nak orang lain, aku nak kau.”
         Affan mengeluh. Kenapalah degil sangat Si Nadia ni. “Nadia... tolonglah jangan jadi budak kecil. Hari tu kau juga yang cakap, kau boleh dapat lelaki yang jauh lebih bagus dari aku, kan? Takkan kau dah lupa?”
         “Masa tu aku tengah marah. Aku main cakap aje.”
         “Kau kena terima hakikat yang kita memang tak ada jodoh, Nadia. Jodoh kau dengan orang lain... aku dengan orang lain.”
         “Kau dah ada orang lain ke?”
         Dengan yakin Affan angguk. “Nanti kau tolong bagi tau opah dengan mak kau, aku tak dapat terima cadangan dia orang sebab aku dah ada pilihan sendiri. Insya-Allah, kalau diizinkan Allah, aku akan kahwin dengan dia.”.
Nadia tak jawab. Terus-terusan wajah Affan direnung. Hanya Tuhan tahu betapa kecewanya dia dengan pengakuan itu. Sedarlah dia bahawasanya Affan benar-benar tidak sudi dengan dia. Kini impian hanya tinggal impian. 


“BETUL Fira tak nak ikut?” tanya mama.
Fira angguk. “Lain kali ya Fira ikut?”
“Selalu tu bukan main seronok kalau dengar nak balik kampung. Ni kenapa tak nak ikut pulak?” soal mama lagi.
“Fira dah janji nak pergi hospital dengan Dian petang ni. Kawan kita orang baru lepas buat pembedahan.” Sebenarnya setakat nak melawat Syazwan kat hospital tu, bila-bila pun boleh. Lagipun dia dah melawat sebelum Syazwan buat pembedahan beberapa hari  yang lepas. Tapi mengenangkan Danish yang ada bersama, dia lebih rela tak ikut. Terus terang, sejak budak kecil tu wujud dalam kehidupan mereka, lebih-lebih lagi sejak Danish dah besar dan pandai bercakap, dia malas nak ikut mama dan papa ke mana-mana pun. Danish tu memang petah. Dahlah suka bertanya macam-macam. Walaupun sering kena marah, tetap juga nak bertanya dan mengajak dia berbual. Kalau mama dan papa tak ada,  memanglah dia tak layan. Malah dia boleh marah budak tu. Tapi kat depan mama dan papa, dia cuba elak dari berkasar dengan Danish.  Tak naklah dia orang berkecil hati pula.
“Kawan mana pulak ni?” tanya mama.
“Syazwan... kawan masa sekolah dulu.”
“Dia sakit apa?” Nenek pula menyampuk.
Accident.
“Teruk ke?”
“Teruk jugak la. Kaki, tangan patah. Lepas tu ada pendarahan dalam kepala.”
“Kesiannya,” kata mama lagi. “Kalau macam tu, Fira pergi aje la melawat dia. Tapi berani ke Fira tidur sorang-sorang kat rumah? Dahlah bibik tak ada.”
“Fira tidur kat rumah Dian. Fira dah bagi tau dia dah.”
“Kalau macam tu tak apalah. Tapi kalau ada apa-apa, telefon mama atau papa tau?”
“Yalah.” jawab Dian seraya memeluk dan mencium kedua-dua belah pipi mama. Mama juga berbuat perkara yang sama kepada Fira.
 “Nanti Fira jangan menyesal pulak. Kat kampung sekarang  ni musim durian.” Nenek yang hanya memerhatikan dari tadi, mengusik. Maklumlah, Fira kan penggemar durian nombor satu.
“Alah, nanti nenek bawak la sebiji dua untuk Fira.”
“Macam la nenek nak datang sini balik,” jawab papa pula yang baru menyertai mereka.
“Nenek tak nak datang sini lagi ke?” jerit Fira. Memang dia terkejut. Sebelum ini nenek tak pernah cakap apa-apa pun. Mama dan papa pun sama.
         Nenek angguk.
         “Sampai hati nenek, tak cakap dekat Fira pun.” Fira jadi berjauh hati pula. Air mata sudah hampir benar nak luruh.  Rasa macam nenek dah tak sayang dia lagi. Kalau betul sayang, kenapa tak nak datang ke sini lagi? Dia baru nak rapat semula dengan nenek, macam ini pula yang jadi.
         “Nenek tak rancang pun. Malam tadi Mak Su Wana telefon, minta nenek balik. Mak su kan dah dekat benar nak bersalin. Sebelum dia bersalin, nenek kena la ada kat kampung. Nanti siapa nak jaga baby? Nak uruskan dia dalam pantang nanti? Mak su tu pun macam Fira juga... semua benda dia tak reti buat,” sambil bercerita sempat lagi Hajah Maziah mengusik Fira.
         Fira tak marah pun dengan usikan nenek. Ketawa pun tidak. Cuma dia rasa sedih sangat. Yalah, selama nenek di sini, dia tidak pernah senangkan hati nenek. Sebaliknya selalu buat nenek marah-marah, selalu melawan cakap nenek. Tiba-tiba dia rasa sangat menyesal dengan tingkah lakunya selama ini. Tiba-tiba juga dia rasa macam nak halang nenek dari pergi.
         “Nenek... janganlah balik, nek. Jangan tinggalkan Fira.” Fira mula mengalirkan air mata. Badan nenek sudah berada dalam pelukannya.
         “Laa... kenapa nangis pula ni?” soal nenek seraya mengosok-gosok belakang cucunya.
         “Fira tau nenek selalu kecil hati dengan Fira. Fira kan suka lawan cakap nenek, suka buat nenek marah-marah. Fira tak dengar cakap, pemalas... tapi Fira janji Fira akan ubah sikap Fira. Fira takkan lawan cakap nenek lagi. Fira akan buat semua yang nenek suruh. Nenek datang sini balik tau?” Fira cuba memujuk. Dia sangat yakin, sikapnya selama inilah yang membuatkan nenek mengambil keputusan untuk balik terus ke kampung. Tentu nenek banyak makan hati dengan dia.
 “Alah, nenek tak pernah ambil hati pun dengan Fira. Nenek tau cucu nenek ni baik hati. Dahlah jangan nangis. Nenek janji... nenek balik tak lama. Nanti nenek datang sini semula, okey?” Nenek meleraikan pelukan. Pipi Fira yang basah disapu dengan tangannya.
“Betul nenek nak datang sini balik?”
“Betul,” balas nenek, tersenyum.
“Okey, nanti nenek balik sini, kita buat kerja sama-sama ya? Kemas rumah, masak, siram pokok...”
“Jaga adik...” Nenek mencelah.
“Ya la, jaga adik...” jawab Fira, terpaksa.
“Janji nak jaga adik ni?”
Perlahan-lahan Fira angguk. Biarlah... angguk sahaja. Biar nenek puas hati.
“Alhamdulillah... lega hati nenek dengar.” Senyuman nenek manis sungguh dan Fira rasa sangat bersalah. Tentu nenek ingat jawapannya betul-betul ikhlas.
“Dah la... kita orang dah nak bertolak dah ni. Fira jaga diri ya?” ucap papa lembut. Menarik Fira ke dalam pelukannya lalu mencium dahi gadis itu.
“Okey...” balas Fira. Tangan papa dicapai, lantas dikucup. Kemudian dia memeluk mama pula buat kali kedua.
“Tak nak cium adik?” Nenek bertanya lembut.
“Tak apalah... adik kan tengah tidur tu. Nanti terganggu pulak.” Fira beri alasan. Dia sekadar melihat Danish yang sedang nyenyak tidur dalam kereta.
Belum sempat mama, papa dan nenek masuk dalam perut kereta, Fira memanggil.
“Ada apa sayang?” soal papa.
“Fira nak minta maaf. Fira banyak dosa dengan papa, dengan mama, dengan nenek jugak.” Suara Fira sebak. Bersilih ganti memandang wajah ketiga-tiga mereka.
“Semua orang dah maafkan Fira. Betul tak mama, papa?” Nenek ketawa.
Dengan senyuman di bibir masing-masing, papa dan mama hampir serentak mengangguk. “Betul cakap nenek tu. Mama, papa dan nenek dah selalu maafkan Fira.”
“Alhamdulillah... terima kasih,” Fira angguk, lega.  “Bawak kereta elok-elok, pa,” pesannya pula apabila kereta mula bergerak meninggalkan kawasan rumah.