Wednesday, May 23, 2007

Jojo dapat anak lagi...

Jam 5.20 petang, 2o Mei 2006 (Ahad), tiba-tiba Afiq, anak nombor dua aku terjerit-jerit dari arah belakang rumah. Aku yang sedang bersantai depan tv, jadi terperanjat sangat. Apa hal pulak budak ni? Apa yang berlaku? Sebentar kemudian dia datang. Ada benda yang mak kena tengok, katanya. Walaupun mak tak nak tengok, mak kena tengok jugak. Makin suspen aku dibuatnya. Nak tak nak, aku pun pergilah ke belakang.
Nak tau apa yang yang aku nampak? Jojo, kucing kesayangan Aisyah (anak bongsu dan satu-satunya anak perempaun yang aku ada) telah selamat melahirkan empat ekor anak. Ya! ALLAH, macam nak pitam aku dibuatnya. Aku memang alah dengan anak-anak kucing ni. Kalau kucing besar tu bolehlah jugak...
Malam itu, anak-anak aku yang seramai tiga orang tu bukan main sibuk lagi. Macam sambut adik baru pulak... Dan seperti yang aku jangkakan, pagi besoknya Aisyah bangun dengan begitu ceria dan bersemangat sekali. Sepanjang perjalanan ke sekolah, bibirnya tidak putus dengan senyuman. Bila tengok keadaan Aisyah itu, aku jadi teringat pada kenangan lalu, ketika ibuku melahirkan adikku yang bongsu. Ketika itu umurku juga berusia 10 tahun. Sama macam usia Aisyah kini.
Dengan kedatangan 4 ekor anak yang belum bernama itu, bertambahlah lagi anak Jojo dan bertambahlah kerja aku...

No comments: