Tuesday, September 16, 2008

Mari menjahit

Tinggal tak sampai dua minggu  aje lagi umat Islam akan menyambut hari raya. Rasa makin cepat pulak masa berjalan. Entah kenapa, tahun ni saya tak ghairah sangat dengan persiapan hari raya. Jangan tak tau, kain yang ada empat pasang untuk buat baju raya belum lagi berjahit. Itupun nasib baik dah berpotong. Potong tu pulak sebab kena paksa dengan suami. Siap dia nak upah saya pulak RM10 untuk sepasang. Padahal bukan baju orang lain pun tapi baju sendiri. Sebenarnya bukanlah dia nak beri upah sangat tapi saja nak perli isterinya yang 'liat' ni. Macamlah saya tak tau taktiknya. Tapi betul jugak,  kalau dia tak buat macam tu, agaknya kain-kain tu masih belum berpotong sampai sekarang. 

Sebenarnya ada sebab kenapa dia terpaksa memaksa saya. Kalau nak tahu, masih ada tiga pasang kain yang telah saya potong dua tahun lepas, tapi masih belum berjahit sampai sekarang. Teruk betullah... Entah2 kain jenis itu pun dah tak dipakai orang lagi. 

Ikutkan bukanlah susah mana pun menjahit ni. Tapi semuanya bergantung pada mood. Kalau mood bagus, dalam satu hari aje saya boleh siapkan tiga pasang baju kurung tu. Tapi nak cari mood tu yang susah. Lagi satu, saya ni tak berapa minat menjahit sangat. Belajar menjahit dulu pun sebab kawan yang ajak. Tapi itulah dalam tak minat tu saya pernah lah jugak mengambil tempahan menjahit baju. Tapi itu dululah, sekarang ni minta maaflah... kalau saya ambik juga, mau dua tiga tahun baju orang tak siap-siap agaknya.

Betul jugak kata suami saya... kalau dah malas menjahit, kenapa tak beli aje baju siap? Tak pun kain-kain yang ada  tu  bagi aje kat tukang jahit lain. Suruh dia orang jahit. Selesai masalah. Bila dah siap.... bayar aje. Sebenarnya boleh aje kalau saya nak suruh orang jahitkan tapi memikirkan upah yang tinggi, rasa macam rugi pulak. Yalah, modalnya hanya dalam RM5 tapi upahnya berkali2 ganda daripada itu. Rasa macam membazir lah pulak serah duit kat orang. Kecualilah kalau memang tak pandai menjahit...

Dalam masa yang tak sampai dua minggu ni, saya akan cuba jugak untuk siapkan baju-baju tu. Mudah-mudahan datanglah mood rajin saya. Tapi itulah, dalam mood yang tak menentu ni, masih ada hati nak beli kain lagi. Entah apa-apa...

1 comments:

tamanraudhah said...

Beri Laluan
Nilai 1g Morhabshi sama dengan 1g EMAS. Benarkah?