Saturday, April 16, 2011

Yang Ku Cari - Petikan


LAMA Hatta merenung gadis yang berpeluk tubuh dan bersandar pada tempat duduk itu. Muka gadis itu merah dan bibirnya pula pecah-pecah. Kata doktor tadi, Aryana demam panas dan suhu badannya agak tinggi.

“Aku hantar kau balik rumah abah kau, ya?” kata Hatta. Enjin Toyota Hilux miliknya sudah agak lama dihidupkan tetapi mereka masih tidak bergerak dari kawasan parkir itu.

“Tak nak. Hantar aje Ana ke rumah Kak Bed,” jawab Aryana dalam mata yang terpejam.

“Ana... kau tu demam teruk. Nanti kat rumah tu siapa nak jaga kau? Siapa nak tengok-tengokkan kau? Kak Bed dah tentulah pergi kerja, kan?”

“Tak apa, Hatta. Ana boleh jaga diri Ana.” Aryana berkeras. Macamlah kalau dia balik ke rumah abah, ada orang nak menjaga dia. Bukan ada sesiapa pun kat rumah abah masa ni, selain daripada Mama Izan yang merupakan suri rumah sepenuh masa. Abah dan Mukhris sudah tentu ke tempat kerja. Dilla pula ke sekolah.

“Kalaulah umi ada... boleh jugak aku hantar kau balik rumah aku. Tapi umi pulak tak ada,” sungut Hatta, merujuk kepada uminya yang sudah dua hari berlepas ke Tanah Suci Mekah.

“Ana okeylah, Hatta. Apa pasal nak risau sangat ni?” ujar Aryana lagi. Inilah sebabnya kenapa dia malas beritahu Hatta setiap kali dia demam atau sakit. Lelaki itu suka sangat risaukan dia. Risau yang tidak bertempat. Macamlah dia teruk sangat. Tadi pun kalau bukan kerana Kak Bed, sudah tentu dia tiada bersama-sama Hatta di sini. Dia memang tak nak Hatta tahu. Bukan apa, dia tak suka menyusahkan lelaki itu. Tetapi tadi, di luar pengetahuannya Kak Bed telah menelefon Hatta dan memberitahu keadaannya yang demam. Alasan Kak Bed, dia tak dapat menghubungi Mukhris. Jadi nak tak nak, terpaksalah dia menelefon dan memberitahu Hatta.

“Aku jaga kau, Na.” Hatta buat-buat tak dengar bicara Aryana.

“Hatta nak jaga Ana?” Spontan mata yang sedang terpejam dibuka.

Hatta angguk.

“Kat rumah Kak Bed?”

“A’ah... kat rumah Kak Bed.”

Makin besar mata Aryana. “Merepek aje Hatta ni. Nak rasa kena tangkap basah ke?”

Hatta gelak kuat. Aryana ni cepat benar nak panik. Macamlah dia serius pun. “Apa salahnya... ada can aku kahwin free dengan kau.” Dia ketawa lagi.

“Mulut dia ni...” Spontan jemari Aryana menyambar lengan Hatta. Lelaki itu menjerit.

“Kata demam... tapi boleh lagi cubit orang macam tu.”

“Padan muka... cakap lagi macam tu.”

“Ana, sayang... takkan aku nak buat macam tu. Aku masih waras lagi tau. Gurau sikit pun tak boleh.” Hatta tarik muka.

Aryana sekadar tayang sengih. Tak payah Hatta cakap, dia tahu lelaki itu bergurau.

“Balik nanti jangan lupa makan ubat, tau? Lepas tu berehat. Jangan paksa diri buat kerja pulak,” leter Hatta.

“Menurut perintah, bos.”

Hatta ketawa dengan jenaka itu. “Okeylah... jom aku hantar kau balik.” Selepas berkata begitu, keretanya bergerak keluar dari kawasan parkir.


SUDAH hampir setengah jam Aryana berdiri di situ. Menunggu hujan reda. Tetapi sampai sekarang, hujan masih juga belum berhenti. Cuma, kurang lebat berbanding tadi. Kalaulah dia ada payung, boleh juga dia ke sana. Lagipun bukanlah jauh mana pun tempat yang hendak dituju. Di seberang jalan sahaja, di mana Honda Jazz biru pemberian abah diparkir.

“Hai! Aryana. Awak dari mana ni?” Satu suara tiba-tiba menjamah gegendang telinganya.

Segera Aryana berpaling. Seorang lelaki yang berkemeja lengan panjang berwarna kelabu, berseluar biru gelap dan memegang sekaki payung tersenyum manis padanya.

Aduh! Lelaki ni lagi. Kenapa asyik jumpa dia aje ni? Macamlah sempit sangat Kuala Lumpur ni. Ke mana pergi pun, asyik terjumpa dia. Tapi memang betul pun, selalu sangat dia terserempak dengan Zahim, sampaikan dia pernah terfikir yang lelaki itu sengaja mengekorinya. Tapi bila difikir-fikir balik, rasa macam mustahil pula. Takkanlah Zahim tu tak ada kerja sangat sampai sanggup nak mengikut dia ke mana sahaja.

“Eh! Zahim... saya dari bank.” Lembut jawapan Aryana walaupun hati tak berapa sudi nak melayan.

“Saya pun baru aje keluar dari bank.”

Aryana sekadar senyum. Dah tak tahu nak cakap apa lagi. Maklumlah dia bukanlah biasa sangat dengan lelaki itu. Sekadar kenal macam tu sahaja.

“Awak nak ke mana ni?”

“Nak ke kereta saya. Tapi tiba-tiba hujan pulak. Masa sampai tadi elok aje cuaca.” Panjang pula jawapan Aryana sambil menudingkan jari telunjuk ke arah keretanya.

Zahim turut memandang ke arah yang sama. “Kebetulan saya pun nak ke kereta saya. Jomlah saya hantar awak. Hujan macam ni biasanya lambat berhenti.” Zahim menunjukkan payung yang berada di tangannya.

Pada mulanya Aryana ingin menolak. Segan pula rasanya berpayung berdua dengan lelaki itu. Lagipun dia memang tidak bercadang untuk jadi lebih rapat dengan lelaki itu. Cukuplah dia mengenali Zahim hanya sebagai seorang pelanggan. Tidak lebih daripada itu. Tapi memikirkan hujan yang entah bila akan berhenti, dia terpaksa bersetuju. Kalau tidak, mahu sampai ke malam dia berdiri di situ.

Tanpa bertangguh, Zahim membuka payungnya. “Mari...”

Dengan teragak-agak Aryana masuk ke bawah payung. Tetapi agak jauh dari Zahim.

“Dekat sikit Aryana... nanti basah pula pakaian awak.”

Aryana tidak melayan. Biarlah renggang-renggang begini. Kalau rapat-rapat sangat, risau bersentuhan pula.

Mereka berhenti sebentar di tepi jalan, sambil memandang ke kiri dan ke kanan. Kemudian ke kiri semula. Setelah pasti tiada kenderaan, mereka berdua terus melintas.

“Terima kasih, Zahim,” ujar Aryana sebaik sampai ke keretanya.

“Sama-sama.”

Aryana cepat-cepat membuka pintu kereta. Tetapi baru sahaja dia ingin masuk ke dalam, Zahim memanggil namanya. Lantas pintu ditutup.

“Ya, Zahim?” soalnya, lantas masuk ke bawah payung semula.

“Bila agaknya saya boleh keluar dengan awak?”

Aryana mengeluh dalam hati. 'Ingatkan apalah yang mamat ni nak tanya. Rupanya itu aje? Ini yang malas nak termakan budi ni. Baru tumpangkan payung, dah minta balasan. Belum lagi tumpang kereta.' Sebetulnya ini bukanlah kali pertama Zahim mempelawa begitu. Sudah beberapa kali, tapi dia tidak pernah melayan. Aryana tahu lelaki itu meminati dia. Mungkin jatuh minat pada pandangan pertama. Dia katakan begitu kerana pada pertemuan pertama mereka lagi, lelaki itu sudah berani meminta nombor telefon dan mengajak dia keluar. Memang Zahim jenis lelaki yang sangat terbuka dan berani tetapi selagi dia masih waras, rasanya dia tidak akan melayan langsung. Dia tidak minat dengan lelaki begitu. Nampak macam bukan jenis lelaki yang penyabar.

Aryana hanya memandang lelaki yang berjarak hanya sekaki daripadanya itu tanpa memberikan jawapan.

“Kita bukan nak ke mana pun. Setakat keluar makan aje,” ucap Zahim seperti kebiasaannya.

“Tengoklah dulu.” Aryana memberikan jawapan yang dirasakan paling bersopan. Harap-harap Zahim akan berpuas hati dan melepaskan dia pergi.

Zahim hanya mampu mengangguk. Namun mukanya nampak kecewa.

“Saya pergi dulu. Terima kasih lagi sekali kerana tumpangkan saya.” Selepas berkata begitu, Aryana membuka pintu keretanya semula dan terus menyusup masuk ke dalamnya.

“Sama-sama,” jawab Zahim perlahan.

12 comments:

Lieza mz said...

best novel mimie...novel lama2 semua saya dah ada..yang baru xmungkin saya lepaskan peluang memilikinya.

MIMIE AFINIE said...

terima kasih banyak2 lieza atas sokongan...

eMi mLi said...

Dah habis baca =)

MIMIE AFINIE said...

emi... harap2 terhibur dengan YKC...

TasNim DaMia said...

best x citer ni?sy da bace semua novel mimie afinie best..

Zanna Rohim said...

Salam..
saya mula jatuh cinta dengan gaya penulisan k.mime lepas baca nove3l bisikan rindu bestnya kalu diadaptasikan novel ni ke drama.

MIMIE AFINIE said...

Tasnim...

Kena baca sendiri, baru la tau best ke tak. Kalau tanya penulis mesti la kata best kan? hehehe...

MIMIE AFINIE said...

Zanna...
Terima kasih banyak2 atas sokongan. Harap2 macam tu la kan...

tasya idris said...

suke novel akak... "yang ku cari" bru smlm hbis bce.. smpai skng still trsenyum2 lg lpas hbis bce novel tu.. hehehe

MIMIE AFINIE said...

salam tasya... terima kasih banyak2 krn sudi menyukai karya akak. InsyaAllah akan cuba buat lebih baik... Doakan ya... :)

Nur Honeyza Abdul Karim said...

terbaikkk lah... ^_^ \/

MIMIE AFINIE said...

mekasih banyak2 honeyza... :)