Sunday, July 13, 2008

Tulah, suka sangat...

"Jangan terlalu suka, nanti bertemu duka."
"Jangan terlalu galok, nanti bertemu golok."

Lebih kurang macam gitulah pesan arwah nenek semasa saya masih kecil dulu setiap kali kalau saya adik-beradik bergelak sakan. 'Galok' atau 'galak' bagi orang Terengganu lebih kurang 'seronok sangat' lah. "Golok' pula adalah sejenis senjata yang tajam. Lebih kurang parang, cuma pendek sikit. Jadi, dari situ kita dah faham maksudnya. Jangan seronok sangat, nanti boleh terluka... sebagaimana terluka kalau terkena golok tadi. Begitulah lebih kurang maksudnya...

Minggu lepas, saya temankan anak nombor dua (Afiq) untuk buat pemeriksaan kesihatan di sebuah klinik berdekatan rumah sebagai persediaan untuk dia memasuki kolej. Masa tu dah hampir pukul 11.30 malam. Masa kami sampai, orang dalam klinik tak adalah ramai sangat. Dalam 4-5 orang aje. Saya dan Afiq duduk sebelah menyebelah. Selang sebuah kerusi dari tempat kami duduk, adalah seorang lelaki dengan anaknya yang saya kira baru berusia dalam 3 atau 4 tahun. Yang menarik perhatian kami, lelaki itu asyik tidur aje tanpa menghiraukan anaknya itu. Memang saya kesiankan budak lelaki yang comel itu. Macam-macam cara dia buat untuk kejutkan ayahnya tapi ayahnya tetap jugak tak bangun-bangun. Memang betul-betul mengantuk atau jenis yang kaki tidur, tak taulah saya...

"Abah... bangunlah, bah. Janganlah tidur lagi," jerit anak kecil tu dekat di telinga ayahnya.
"Janganlah kacau abah... abah nak tidur ni," balas si ayah sambil menolak badan si anak.
"Abah... bangunlah..." Si anak tak berputus asa. Dia naik ke atas riba ayahnya pula.
Saya dengan Afiq asyik memerhati aje gelagat mereka berdua.
"Kan abah dah cakap, jangan kacau abah. Pergi sana baca buku," kata lelaki yang tidak saya ketahui namanya itu dalam mata yang terpejam.
"Mana ada buku, bah?" tanya si anak jujur.

Betul juga, mana ada buku kat klinik ni? Saya memerhati ke seluruh ruang menunggu itu. Memang tak nampak sebuah buku pun. Jadi buku apa yang dimaksudkan oleh si ayah tadi?
"Bah... buku tak adalah," kata si anak lagi.
"Ada... carilah."
Masa inilah saya dan Afiq mula ketawa. memang sah lelaki itu mengigau. Mungkin dia ingat dia berada di rumah kot.

"Nak cari kat mana?" Suara si anak makin kuat.
"Carilah kat mana-mana." Si ayah juga menjerit. Sama naik dengan suara si anak tadi. Tapi, matanya masih juga tak celik-celik.
Saya dan Afiq gelak macam tak ingat dunia. Sampai keluar air mata. Bukan nak gelak sangat tapi tak boleh tahan tengok gelagat si ayah tu. Kelakar sangat-sangat.
Agaknya dah hilang sabar, si anak nekad berdiri atas perut ayahnya. Sambil berdiri , kakinya menunjal perut ayahnya berkali-kali. Tapi si ayah tetap macam tu.
"Fiq... jangan gelak lagi..." kata saya tapi saya sendiri masih tak berhenti ketawa. Memang lucu sungguh. Anak pijak perut macam tu pun, boleh dia tak sedar lagi. Memang jenis kaki tidur.

"Mohd Lokman." Tiba-tiba pembantu klinik memanggil. Tapi beberapa ketika, tiada siapa pun yang memberi respons. Saya pandang ke hujung sana. Hanya ada dua orang perempuan. Takkan nama mereka Mohd Lokman kut. Di sebelah kanan saya, seorang lelaki, isterinya dan dua orang anak. Mereka pula baru saja keluar dari bilik doktor.

"Mohd Lokman..." jerit pembantu klinik, lebih kuat.
"Ayah adik nama Mohd Lokman ke?" tanya Afiq pada budak kecil tadi.
Si kecil hanya memandang Afiq tanpa menjawab sepatah pun.
"Mohd Lokman..." Dah lain macam suara perempuan pembantu klinik tu. Marah kut.
"Dia tidur..." saya tolong jawab sambil menunjukkan ke arah lelaki yang sedang asyik tidur itu. Saya memang yakin, dialah pemilik nama Mohd Lokman itu.
Pembantu klinik yang masih muda itu geleng kepala. Kemudian pergi dekat dengan lelaki itu dan memanggil dengan kuat. Beberapa kali juga dia memanggil dan akhirnya lelaki itu membuka matanya.

"Ya ada apa?" tanyanya dengan muka yang kebingungan.
"Giliran encik untuk jumpa doktor..." jawab pembantu klinik sinis.
Lepas lelaki itu dan anaknya masuk berjumpa doktor, saya dan Afiq menyambung tawa. Lucu sungguh rasanya.
"Dahlah, Fiq... tak elok gelak banyak sangat..."
"Mak tu yang gelak lebih-lebih..." jawab Afiq. Memang betul pun, saya kalau bab gelak ni, memang lebih daripada orang lain. Orang dah berhenti, saya masih dok gelak lagi.
Gelak tu tak berhenti setakat tu aje. Sampai di rumah, saya bercerita pula pada suami. Sambung gelak lagi. Memang banyak sungguh saya gelak malam tu. sampai naik lenguhlah rahang...

Keesokan harinya, Afiq dihantar oleh abah dan adiknya Aisyah untuk mendaftar di Kolej Multimedia, di Jalan Semarak, KL. Saya tak dapat ikut sebab ada kerja penting di pejabat. Bila Afiq dah tak ada, makin sunyilah rumah. Beberapa hari sebelum tu, anak sulung, Ameer dah pergi Uniten. Maka tinggallah kami bertiga beranak kat rumah. itu pun nasib baik, suami dah dapat bertukar ke KL mulai I Julai tempoh hari....

Aisyahlah yang paling merasakan kehilangan Afiq. Apa tidaknya, mereka berdua sangat rapat. Afiq pulak rajin melayan kerenah adiknya tu. Adik nak apa, semua dia ikut. Dan malam itu, Aisyah menangis beria-ia. Sampai bengkak-bengkak mata. Katanya dia rindukan abangnya. Puas saya pujuk tapi tak jalan. Kata saya, Abang Afiq tu dekat aje... dalam sejam pun kita dah boleh jumpa dia. Lagipun tiap-tiap minggu dia boleh balik. Lagi galak dia menangis adalah. Akhirnya dalam duk pujuk-pujuk tu, saya sendiri ikut menangis. Dalam tak rasa apa-apa, saya pun ikut rasa sedih. Yalah, selama 18 tahun Afiq berada depan mata dan kini buat pertama kalinya dia meninggalkan rumah.

Suami yang baru keluar dari bilik tercengang-cengang. Pelik agaknya bila tengok saya dan Aisyah berpeluk-pelukan sambil menangis.
"Apa halnya ni?" tanyanya.
"Aisyah rindukan Abang Afiq." jawab Aisyah.
"Yang mak tu kenapa pulak?" tanya suami lagi.
"Ibu pun rindu Abang Afiq..." jawab Aisyah lagi (Hanya dia sorang yang panggil ibu. Anak-anak lain panggil saya, mak)
"Alah... Afiq tu dekat aje. Hujung minggu ni dah boleh jumpa." kata suami sambil ketawa.
"Tu lah... banyak sangat gelak malam tadi... kan dah nangis..." sambungnya.
Saya cuma mengaku dalam hati. Lebih kurang aje maksud ayatnya dengan arwah nenek dulu.

12 comments:

Aisyah Fatihah said...

sedih la baca blog ni bu... bila nak buat pasal aisyah pulak?

MIMIE AFINIE said...

Aik! anak ibu pulak bagi komen? Nape nak sedih plak? Entri terbaru tu kan ada masuk pasal aisyah?

Luckylia said...

huhuuuuu... cite la pasal aisyah godek2 pc auntie masa kite ot dulu tu... berderau darah lia tau...

MIMIE AFINIE said...

Boleh ke Chah... ibu citer pasal tu? Kalau boleh, ibu citer je. Betul tak kak lia?

Eita said...

cite ape ni? macam best je. cite la..

MIMIE AFINIE said...

tu la, kena mintak permission aisyah dulu. Kalau dia dah bagi green light baru bole citer...

Eita said...

aisyah bg la ibu citer...

MIMIE AFINIE said...

aisyah tak nak orang lain tau... malu...

Luckylia™ said...

eleh... kak lia tau je chah..
kalo nak kak lia simpan cite tu,
chah sampaikan salam cayang kat sepupu abg nua zen tu selalu ye.. heheee...

Aisyah Fatihah said...

Alah... kirim salam kat Ami tu wat pe,baik kim salam kat nua zen terus.

Salbie S said...

mmg btl kata org tua, jgn galok sgt karang nangis pulok
tau tak pe kan?huhhuh

MIMIE AFINIE said...

Tulah salbie...bila dah gelak memang tak sedar diri... sabo ajelah.