Thursday, March 12, 2009

Cerita kahwin lagi...

Cuti sekolah datang lagi. Bila cuti sekolah je... ramailah orang kahwin. Bila ramai orang kahwin... cuti sekolahlah tu. Maka saya pun teringatlah masa saya berkahwin dulu. Musim cuti sekolah jugaklah. Tarikhnya pun saya masih ingat (melampau la kalau tak ingat...)
Dalam seronok nak kahwin, saya sebenarnya cemas. Maklumlah saya hanya kenal suami sorang aje, sedangkan saya langsung tak kenal keluarga dia. Maknya saya pernah jumpa sekali aje. Itupun masa bertunang dan kalau tak silap saya, kami tak bercakap pun masa tu. Suami juga tak pernah bawa saya ke rumahnya. Seganlah kot... maklumlah bapaknya seorang tok kadi dan guru agama juga.
Seminggu selepas majlis di Kuala Terengganu, saya dan keluarga ke Johor pula untuk majlis sambut menantu. Hari pertama di sana saya masih okey. Yalah masa tu mak, abang, adik dan saudara mara masih ada lagi. Bila mereka semua balik, saya dah mula tak tau nak buat apa. Nak bersembang dengan keluarga mertua pun saya rasa kekok. Yang suami pulak asyik berkepit dengan anak-anak saudara dia je. Masa tu saya rasa sedih dan terbuang. Rasa macam suami dah tak sayang kat saya. Tak tahu nak buat apa, saya basuh pinggan. Itu ajelah yang saya boleh buat. Pantang nampak pinggan atau cawan kotor, cepat-cepat saya mengambil dan membasuhnya. Pendek kata masa saya selama di rumah mertua banyak dihabiskan dengan berdiri kat singki aje.
"Dah-dahlah la tu Nani... nanti kecut pulak jari-jari tu..." tegur mak mertua saya. Agaknya dia pun hairan dengan menantu yang terlebih rajin ni.
"Tak apalah... dah biasa..." jawab saya. Padahal sayalah manusia yang paling malas membasuh pinggan kalau kat rumah.
Hari ketiga di sana, suami bawak saya ke dusun bapa dia. Anak-anak saudara dia pun tak lepas peluang, ikut sekalilah. Saya pun macam orang jakunlah. Seronok sangat dapat tengok buah durian, rambutan, manggis atas pokok secara live. Kebetulan buah tengah banyak. Tapi yang tak seronoknya suami tak layan sayapun. Dia asyik dengan anak-anak buahnya tu. Saya dibiarkan sorang-sorang. Kecil hati punya pasal, saya jalan sorang-sorang kat dalam dusun tu. Lepas tu saya menyorok kat belakang tunggul besar. Biar suami tak jumpa saya... yalah dia kan dah ada anak-anak buah yang dia sayang sangat. Buat apa pedulikan saya lagi. Kat situ saya menangis semahu-mahunya. Saya rasa sedih sungguh. Rasa macam nak balik Kuala Terengganu masa tu jugak.
Dalam saya dok menangis tu, suami pulak sibuk mencari. Tau jugak dia risau.
"Kenapa ni? Kenapa Nani nangis?" Saya masih ingat rupa suami saya masa tu. Cemas betul. Mungkin dia ingat saya sakit kut.
"Nak balik..."
"Nak balik mana?"
"Balik Kuala Terengganu," kata saya lagi. Saya dah tak peduli anak-anak saudara suami yang seramai empat orang itu. Kerana dia oranglah suami tak layan saya.
Masa tu puaslah suami pujuk saya. Macam pujuk budak kecik.
Bila ingat peristiwa tu, saya rasa lucu sangat. Nasib baiklah suami saya tu jenis yang sabar dan pandai memujuk. Dia juga jauh lebih matang dari saya walaupun perbezaan umur kami hanya dua tahun Saya pulak walaupun dah 24 tahun masa tu tapi perangai tak matang langsung. Saya juga suka bergurau lebih-lebih dan agak gila-gila (masa dulu la... sekarang dah okey... heheh). Tapi depan mertua, pijak semut pun tak mati. Kononnya sayalah menantu mithali. Berlakon cukup pandai. Bercakap pun lemah lembut aje.
Nak dijadikan cerita, satu hari tu suami mengusik saya. Lagi saya marah, lagi dia mengusik. Geram dengan dia, saya apa lagi... bagilah penampar kat belakang dia (tampar-tampat manja). Siap dengan membebel lagi tu. Masa tu saya ingatkan hanya saya dan suami aje ada kat ruang dapur tu. Rupa-rupanya mak dan bapa mertua pun ada sekali. Terkebil-kebil dia orang memandang kami. Agaknya dorang fikir saya ni jenis menantu yang suka mendera suami. Hah! pucat muka saya sekejap.
Itulah secebis kisah saya semasa mula-mula mengharungi alam perkahwinan. Banyak sangat kenangan manis dan pahit juga. Pahit kerana dua minggu selepas berkahwin, saya terpaksa meninggalkan suami. Saya di KL dan dia pula di KT. Nak masuk dua orang anak barulah kami dapat bersama di bawah satu bumbung. Alhamdulillah... 10 April nanti, genaplah 22 tahun usia perkahwinan kami. Sedangkan lidah lagi tergigit, begitulah juga kami. Doa saya, mudah-mudahan kebahagiaan ini akan berkekalan hingga ke akhir hayat... Insya-Allah...

9 comments:

Nik Fauziah Nik Hussin said...

Salam kak.. amboi3... romentik nya citer..hehehe
Siap main sorok-sorok belakang tunggul (ye ker tunggul td aku baca??) Klu kena sorok ngan orang bunian, naya je kak mimie..
mmglar dalam perkahwinan ada pasang surutnya.. cuma harapnya janganlah surut sokmo. Takut dok dang nak pasang semule.heheh..
Semoga kakmimie sentiasa berada dalam bahgia dan sejahtera selalu.. (isk3 garang gak akak ek? terkejut beruk mentua akak kan?? tak dapat nak bayangkan heheh!)

Luckylia™ said...

ermm.. bab basuh pinggan lia dah tau.. bab pukul2 manja pon lia dah tau.. tapi bab nangis dalam dusun tu mmg seprais... aunty tak penah cite pon eh.. anyhow anywhere, happy anniversary in advance to aunty and abah..

MIMIE AFINIE said...

Tu la kan... takut gak kalau asyik surut je. Minta dijauhkan la. Tu garang2 manja namanya nik. Heheh.

Insyaallah... mudah2an begitulah hendaknya.

Oh! ya, akak punya alamat emel mimieafinie@hotmail.com.

MIMIE AFINIE said...

Betul ke tak pernah cite? Bukan Lia dah tau ke? Anyway, time kasihlah atas ucapan tu ya?

P/S - nak tunggu Lia kahwin plak. Macam mana agaknya, ek?

Luckylia™ said...

manede auntie cite scene nangis dalam kebun tu.. ermmm.. masukkan babak tu dalam novel akan datang eh??



p/s: lia kawen? soon...ermmm.. lia pon pandai basuh pinggan.. ehehheeee..

fitrah said...
This comment has been removed by the author.
fitrah said...

klakar...klakar...hehehe..
best bce crita pak teh dan mak teh ni...pndai pjuk rpenya pak teh ni..
muka pak teh srius giler sbb tu kak irah tkut nk ckp dgan pak teh...hehe..
mcm ne la kak irah bila dah jd mnntu org nt..hehe...
hrap2 dpt kluarga yg baik...=D
krim slam kat smua ye mak teh..
(kak irah,dungun)

MIMIE AFINIE said...

Ok... nanti masuk dlm novel, ek?

p/s Nanti lia kawen buat la benda lain plak. Lipat kain ke... masak ke... tak pun sapu sawang2 kat siling... ok tak?

MIMIE AFINIE said...

kak irah... mana ada pak teh serius. Dia ok ape?

Insyaallah... satu hari nanti kak irah akan dapat mentua yg baik. Banyak2 berdoa...