Monday, March 9, 2009

Kahwin muda

Dua minggu lepas, kawan saya mengadakan majlis pernikahan untuk anak perempuannya. Sementara kendurinya akan diadakan lagi dua minggu. Sebenarnya anaknya tu baru berusia 21 tahun, begitu juga dengan menantunya. Kata kawan saya, anak dan menantunya itu baru saja tamat belajar peringkat diploma dan belum bekerja pun. Tapi disebabkan risau dengan hubungan mereka berdua yang dah terlalu akrab, lalu kawan saya dan suami sepakat dengan keluarga lelaki untuk segera menikahkan kedua teruna dan dara itu. Kebetulan ibu bapa lelaki juga turut mempunyai rasa yang sama. Jadi, tiada masalahlah.

Bila dengar cerita kawan saya tu, saya terus teringat pada anak-anak saya sendiri. Ameer dah masuk 21 tahun, sementara Afiq pula 19. Dua-dua masih belajar. Dua-dua pun dah ada awek walaupun kalau boleh saya nak sebaliknya. Pada saya, masa tengah belajar ni, tumpukan dulu pada pelajaran. Dah habis belajar nanti, barulah boleh fikir pasal awek. Tapi saya tahu, bab lain mungkin dia orang boleh ikut... tapi bukan bab yang satu ini. Jadi, saya terpaksalah menjadi ibu yang sporting walaupun saya tau saya bukan jenis yang begitu. Cuma saya selalu nasihatkan dia orang agar tau menjaga batas-batas dalam pergaulan.
Tapi untuk ikut jejak kawan saya tadi... entahlah. Saya belum terfikir pun, malah belum bersedia ke arah itu. Saya pun pernah cakap kat anak-anak. Paling cepat mungkin lima atau enam tahun lagi... Harap-harap mereka fahamlah...

8 comments:

Nik Fauziah Nik Hussin said...

Salam kak...
Teringat dulu...arwah mak selalu pesan, abiskan dulu belajar baru kawin!Mmg bagus pun pesan mak... sbb rasanya kalau kawin waktu belajar mesti tunggang-langgang (untuk diri sayalah).
Tapi bila dah ada anak ni, rasanya tak salah kalau diorang nak kawin awal, daripada duk ber'couple' sana sini. Insya-Allah, sebagaimana janji Allah, rezeki akan dibuka untuk mereka yg berkahwin. Apapun yang penting, asal mereka bersedia untuk menggalas tanggungjawab.

MIMIE AFINIE said...

Tu la kan nik... bila difikir2, memang elok pun kita bagi anak2 ni berkahwin cepat2. Tambah2lagi dengan bermacam2 gejala yg kita dengar sekarang ni. Naik takut kita dibuatnya. Tapi apa2 pun elok la mereka dah habis belajar dulu.(Ini anak2 saya la...) Ya la, bukan sikit tanggungjawab bila dah jadi suami ni. Mana nak fikir pasal belajar lagi... pasal rumahtanga lagi.

Buah Cintaku... said...

Salam sayang kak mimie... muaaahhhh nanti kalau terima menantu, jangan lupa tau layang-layang kan kad pada pu3... hehehehhee ke situ pulak budak bertuah ni... sorrylah kak.. pu3 merapu... otak dah tepu sejak dua menjak ni asyik dengan mini bajet...

MIMIE AFINIE said...

Salam sayang juga buat pu3,
Lambat lagi pu3 oi.. akak belum bersedia nak terima menantu dan belum cukup tua utk jadi mak mentua (perasan...)

Otap tepu sebab mini bajet ke pu3? Kesian.. akak x la sampai tepu otak. Cuma terlibat sediakan bahan2 je.

Buah Cintaku... said...

erm mana tak tepu kak, terlibat secara langsung di office ni... nak update database sebelum client menjerit minta. pastu kena masuk brainstorming... letih rasanya tubuh. Hari ni ada mini budget seminar di Nikko. Ni baru leh bernafas, tapi sempatlah buat make over rumah maya tengah orang galak beri speech kat depan... hahahaha nakal kan pu3 sorang ni... dah tak larat sebenarnya kak...

MIMIE AFINIE said...

Alahai tragisnya citer pu3 ni... heheh... sedih sangat. X pe la... lepas ni rehat puas2. Tenangkan fikiran n manja2kan badan tu...

fitrah said...

bila ameer dah khwin nnt,jgn lpe jmput ek...hehe
(kak irah,dungun)

MIMIE AFINIE said...

Ameer kahwin lambat lagi. Ntah2 kak irah yg kawin dulu. heheh...