Thursday, July 19, 2012

jom cakap ganu...

Julai dah nak masuk ke penghujung, tapi baru hari ni dapat update blog. Kalau dah rajin tu, semedang ada entri baru tapi kalau dah datang penyakit malas, blog  pun tak berjenguk. Kesiannya...

Siang tadi masa tengah berbual dengan suami tiba-tiba terkeluar perkataan 'pala haliang' dari mulutnya. Kemudian kami pakat gelak. Dah lama sangat saya tak dengar perkataan tu. Rasa kelakar pulak. Walaupun suami saya orang Endau, Johor  tapi jiran-jirannya di kampung agak ramai yang berasal dari Terengganu. Jadi dia memang dah biasa dan tahu benar bercakap dalam loghat Terengganu ni. Tak bolehlah saya nak tipu dia... memang dia tau punya.

Saya sendiri, walaupun dah lama sangat meninggalkan Terengganu tapi kalau jumpa orang Terengganu, otomatik slang saya bertukar. Saya memang tak boleh tinggal loghat negeri saya tu. Saya bangga mengaku yang saya ni orang Terengganu walaupun ramai juga yang menyangka saya ni orang Perak. Ada rupa orang Perak ke saya ni? Hehehe... 

Saya masih ingat masa balik ke kampung satu ketika dulu. Kebetulan masa berkunjung ke Pasar Kedai Payang, saya terjumpa dengan kawan masa sekolah menengah dulu. Dia kawan lelaki  yang paling rapat dengan saya waktu itu. Bila dah jumpa tu, sempatlah kami bercerita kisah masing-masing. Tapi yang tak syoknya, dua boleh 'tuduh' saya berlagakl. Konon kata dia saya 'cakap luar' dan dah tak reti nak bercakap dalam loghat Terengganu lagi. Tak patut sungguh dia tuduh saya macam tu. 

*Agaknya ada yang tertanya-tanya, apa dia 'cakap luar' tu? Kalau nak tahu, 'cakap luar' tu adalah cakap dalam bahasa Melayu standard... ataupun 'cakap orang KL'. 

Berbalik kepada 'pala haliang' kat atas tadi, apa maknanya tu ya? Haaa... kalau nak tahu, pala haliang tu lebih kurang macam ketualah... bab kutuk orang, cari gaduh dengan orang... dialah yang jadi kepalanya. Macam tu lah lebih kurang. Eh! betul ke tu? Kalau salah tolong betulkan ya... 

Sebenarnya tak ramai yang boleh mengajuk percakapan dalam loghat Terengganu ni. Selalunya tak menjadi sangat. Setakat tambah 'g' pada perkataan yang ada hurug 'n' kat belakang bolehlah kut.  Bila dah lebih-lebih dah jadi lain macam pulak.

Di bawah ni saya letakkan beberapa perkataan dalam loghat Terengganu bagi yang berminat nak tahu.

               Boloq woq = Berserabut
               Doktong = suka merayau-rayau
               Dok tau starang baroh = tak tahu langsung
               Anguh letong = sangat hangus
               gogeh = bergoyang
               jo'ong = mendung
               nakut paik = sangat penakut

Itu baru sedikit ya. Nak tau lagi, kena belajar dengan  orang Terengganulah... :)

              

4 comments:

Maisarah Azmi said...

hehe.. jom kechek klate..=)

cely said...

saya ada kawan terengganu jugak, ingatkan tambah ng je ._. tak pernah dengar yang mcm ni. kena tanya balik kat kwn la mcm ni. hehe

MIMIE AFINIE said...

Kecek kelate pun ambo buleh mai... hehehe...

MIMIE AFINIE said...

cely... banyak sangat perkataan dalam loghat terengganu yang pelik2. Kadang2 akak sendiri pun tak pernah dengar... apa2pun selamat belajar ya... hehehe...