Wednesday, May 27, 2015

Sabarlah Duhai Hati (Bab 7)



KALENDAR yang berada di sudut meja dicapai dan diamati. Beberapa saat selepas itu, kelendar diletak semula di tempatnya. Gagang telefon atas meja diangkat, nombor seseorang didail.
“Kak Ana, boleh masuk sekejap?” Tak sampai seminit, Suhana sudah pun berada di hadapan mejanya.
“Ya, bos?”
          “Mesyuarat saya dengan main contractor petang ni atau besok, Kak  Ana?’
          “Besok la bos.”
          “Laa... besok ke? Kenapa saya tanda kat kalendar hari ni, hah?”
       “Banyak sangat berangan. Itu yang tersilap tanda tu.” Suhana ketawa, mengusik.
          “Amboi! Kak Ana... bukan main lagi. Saya nak berangankan siapa pulak? Macam la saya ada awek.”
          “Eleh, tak nak mengaku konon. Nadia tu apa?”
          “Nadia?” Besar tawa Affan. “Banyak kali dah saya cakap, dia tu sepupu saya, anak mak ngah saya. Apalah Kak Ana ni.” Tapi yalah, kalau dah selalu sangat Nadia menelefon dan mencari dia kat ofis ni, macam manalah Suhana tak terfikir begitu. Dan dia yakin, pekerja-pekerja lain di Syarikat Tekun Sendirian Berhad yang hanya seramai empat orang itu juga menganggap Nadia itu teman istimewa dia. Sudah naik penat mulutnya bercakap yang dia tidak punya apa-apa perasaan pun terhadap gadis itu.  Tapi Nadia tu macam tak faham bahasa pula. Tak pernah nak putus asa. Dia pula yang naik buntu harus berbuat apa lagi, harus diterangkan macam mana lagi kepada gadis itu. Opah pun satu hal juga. Betul-betul menyusahkan. Betul-betul menyerabutkan kepala otak.
          “Gaya bos bercakap, macamlah salah kalau kahwin dengan sepupu sendiri,” usik Suhana lagi. Bukan sekali, selalu sangat dia mengusik begitu. Sebenarnya sengaja menyakat. Suka tengok Affan menggelabah.
          “Memanglah tak salah tapi saya tak nak, tau tak? Dahlah... malas nak layan Kak Ana ni,” putus Affan. “Memandangkan mesyuarat dengan main contractor bukan pada hari ni, saya ingat saya pergi Pejabat Imigresen ajelah. Nak uruskan permit pekerja.”
          “Bila bos nak pergi?”
          “Sekarang. Ini pun dah lambat sangat ni. Mesti dah ramai orang kat Pejabat Imigresen tu.”
          “Nadia nak datang, bos,” ucap Suhana tiba-tiba.
          “Bila?”
          “Sekejap lagi sampai la tu. Dia kata nak ajak bos sarapan.”
          “Dah dekat pukul sepuluh, sarapan apanya? Lagipun saya dah sarapan tadi. Kak Ana pun, lain kali pandai-pandai la kelentong. Cakap la saya pergi mesyuarat ke, pergi site ke. Itu pun nak kena ajar ke?”
          “Tak sampai hati pulak Kak Ana ni.”
          “Kena sampai hati Kak Ana.” Serius suara Affan.
          Suhana hanya terkebil-kebil pandang Affan. Aik! Marah ke bos aku ni? Selalu tak pernah pula dia marah-marah.
          “Tapi kan bos... tak salah kan kalau bos dengan Nadia tu? Lagipun bos bukan ada siapa-siapa pun lagi. Hehehe...” Suhana sengih lebar. 
          “Kak Ana dah jemu ke kerja kat sini?”
          Cepat-cepat Suhana geleng. “Eiii! Mana ada jemu? Seronok ada la. Bukan senang nak dapat bos macam bos ni.”
          “Kalau masih nak kerja kat sini... jangan cakap macam tu lagi, tau?” Affan senyum tapi nampak lain macam. Sajalah nak gertak Kak Ana tu sikit.
          “Yalah, bos.”
          “Dahlah saya nak pergi Pejabat Imigresen. Tolong bagi saya semua dokumen pekerja-pekerja kita tu.”
          “Okey,” kata Suhana sambil berjalan keluar dari situ. Tapi langkahnya terhenti sebelum sampai di muka pintu. “Nadia macam mana, bos?”
          “Kak Ana aje la temankan dia sarapan.”
          “Kak Ana dah sarapan la tadi.” Suhana tayang muka tak puas hati. Ada pulak dia yang disuruh temankan Nadia. Macamlah dia berbaik sangat dengan perempuan tu. Heh, tak ingin!
          “Tak kira, temankan dia jugak. Ini arahan tau?”
          Suhana tarik muka. Mengada-ngada la pula bos hari ni. Nak mengarah pun agak-agaklah. Temankan Nadia bersarapan tak ada kut dalam senarai tugas dia. Tapi cute la muka Encik Affan bila buat-buat marah macam tu. Orang dah sedia lawa... buatlah muka macam mana pun, tetap lawa juga, betul tak? Tak hairanlah kenapa Si Nadia tu tergila-gilakan Affan sangat. Muka lawa, badan tinggi dan tegap, kulitnya putih bersih dan paling dia minat, tentulah senyuman bos yang manis bak madu tu. Setiap kali bos senyum, boleh cair dibuatnya. Dia sendiri pun, kalaulah tidak memikirkan diri yang sudah berkahwin, mahu agaknya tergoda dengan Encik Affan tu.

AFFAN sedang menunggu nombor gilirannya dipanggil apabila telefonnya berbunyi. Nadia di talian. Nak jawab ke tidak? Kalau jawab mesti kena bebel. Tapi kalau tak jawab, perempuan itu akan terus menelefon dan menelefon. Lagi sakit jiwa.
          “Ada apa Nadia?” soalnya setelah salam dihulurkan.
          “Ada apa kau tanya? Eh, kau tau tak... penat-penat aku datang ofis kau, kau boleh keluar macam tu aje?”
          “Aku ada urusan la Nadia. Bukan saja-saja nak keluar.”
          “Kau memang tak nak jumpa aku, kan?”
          “Suka hati kau la nak cakap apa pun.”
          “Menyesal aje aku datang.”
          “Tak ada siapa suruh pun.”
          “Kau kalau tak buat aku marah boleh tak, Fan?”
          “Kau tu pulak kalau tak bersikap macam budak-budak boleh tak? Umur kita sebaya tau? Dah nak masuk 30 tahun tapi perangai mengalahkan budak tiga tahun.” Dah lama sangat rasanya dia bersabar. Dah sampai masanya untuk buat Nadia faham. Cara lembut dah selalu sangat... sekarang cuba cara kasar pulak tengok macam mana.
          “Eiiii! Mulut kau ni, kan?” Di sebelah sana, Nadia menjerit kuat. Tak sangka Affan akan mengeluarkan kata-kata yang sangat menyakitkan hati itu. Memanglah selama ini Affan tidak pernah menunjukkan minat terhadap rancangan opah. Tapi tak pernah pula dia keluarkan perkataan yang menyakitkan hati macam tu. Tapi ayat tadi tu sangat bisa. Hati rasa bagai dituris-turis.
          Affan tarik nafas panjang-panjang, kemudian menghembus perlahan. Naik sakit dadanya dengan Nadia. Hilang sabarnya. Tapi dalam perkara ini memang dia nak salahkan opah... salahkan mak ngah juga yang beria-ia sangat nak jodohkan dia dengan perempuan tu. Tapi selagi dia diberikan akal fikiran yang waras, dia takkan sesekali mengambil Nadia sebagai isterinya. Tak akan. Bukanlah nak berlagak atau jual mahal tapi hatinya tiada pada gadis itu. Dia hanya menganggap Nadia  sebagai saudara sepupu. Tidak lebih dari itu. Biarlah mak ngah nak kata apa pun, biarlah opah nak pulaukan dia sekalipun, dia takkan turut.
          “Nadia, dah banyak kali kut aku cakap. Tak payah la datang ofis aku lagi, tak sesuai tau?” Kali ini suara Affan lembut sedikit.    
“Habis kalau tak pergi ofis kau... macam mana nak jumpa? Kau bukannya selalu pergi rumah opah. Kalau pergi pun, bukannya reti nak bagi tau. Tup-tup dah balik semula rumah kau. Dah la rumah kau tu tak pernah bagi aku pergi.”
          “Eh! aku duduk sorang-sorang kut. Gila nak ajak kau datang? Dahlah rumah aku dekat dengan surau pulak tu. Nanti tak pasal-pasal kena tangkap khalwat pulak dengan kau.”
          “Kalau tak nak kena tangkap khalwat... cepat-cepat la kita kahwin. Kau tak kesiankan opah ke? Dia nak sangat tengok kita kahwin,”
          “Berapa kali dah aku cakap, aku tak boleh kahwin dengan kau. Kau faham tak?”
          “Kalau kau tak nak fikirkan aku pun, takkan kau tak fikirkan opah?”
          “Alah... bukan tak ada cucu-cucu opah yang dah kahwin sesama sendiri, kan? Kak Maya dengan Abang Zain, Kak Sheena dengan Abang Mohsein... okeylah tu. Sekurang-kurangnya dah tercapai dah hajat opah. Takkan semua cucu dia nak kena kahwin sesama sendiri kut. Mana nak berkembang zuriat?”
          “Itu pendapat kau, aku tetap nak ikut cakap opah.”
          “Kalau macam tu kau cari ajelah sepupu kita yang lain. Ajak dia orang kahwin. Adi single lagi... Zarul pun masih kosong. Dia orang tu lagi okey daripada aku, apa?” Affan berkata selamba.
          “Fan... kau sengaja nak sakitkan hati aku, kan?” jerit Nadia, marah. Kalaulah Affan ada di hadapannya masa ni, mahu rasanya dia bagi penumbuk kat muka pemuda itu. Bercakap langsung tak nak fikir perasaan orang.
          “Terpulang la kalau kau nak rasa macam tu.”
          “Aku tak kira, aku nak kita kahwin juga. Aku nak kita ikut juga cakap opah.”
          “Yang kau beria-ia sangat ni kenapa, hah? Mula la aku nak tuduh yang ni bukan rancangan opah tapi rancangan kau sendiri. Kau sengaja guna opah untuk kepentingan kau, kan? Cakap la yang kau tu memang tergila-gilakan aku.”
          “Affaaaaan...”
          Malas nak dengar sambungan ayat Nadia, Affan segera matikan talian. Mengamuklah kau sorang-sorang kat sana. Tak kuasa nak layan.

TELEFONNYA bernyanyi lagi. Waktu itu Affan sedang melangkah ke tempat parkir. Siapa pula ni? Takkan Nadia lagi kut? Dengan rasa malas, telefon ditarik keluar dari poket seluar.
          “Opah nak apa pulak ni?” sungutnya apabila nama opah tertera pada skrin. Sebenarnya tak perlu tanya pun, dia tahu sangat apa tujuan opah. Nak marah dialah tu. Dah tentulah Nadia mengadu tentang pergaduhan mereka tadi. Bukan dia tak tau perangai Nadia tu. Kalau boleh semua perkara yang bersangkutan dengan mereka berdua nak diceritakan kepada opah. Mentang-mentanglah opah selalu sebelahkan dia.
          “Ada apa opah?”
          “Fan kat mana ni?” Opah soal balik.
          “Fan ada kerja sikit.”
          “Opah tanya Fan kat mana?”
          “Fan kat Pejabat Imigresen... ada urusan kat sini. Kenapa, opah?”
          “Kenapa Fan buat Nadia macam tu?”
          “Fan buat apa?”
          “Tanya opah pulak.”
          “Haa la... kenalah tanya. Sebab Fan memang tak tau apa benda yang Fan dah buat kat dia.”
          Affan dengar opah mendengus. Marahlah tu.  
“Fan ni memang melampau. Tergamak Fan buat Nadia macam tu? Kesian dia. Susah payah dia datang ofis Fan... Fan boleh keluar macam tu aje.” Marah benar nampaknya opah.
          “Opah, nanti-nanti kita sambung, eh? Sekarang ni tak sesuai la. Assalamualaikum. Sayang opah.” Affan terpaksa bagi alasan. Kalau tidak entah apa lagi yang akan keluar dari mulut opah.
          “Affan, Opah belum habis cakap lagi.”
          “Opah, kan Fan dah cakap Fan...” Tak sempat Affan nak habiskan ayatnya, opah memintas.
          “Dengar sini Fan, Opah nak cakap.”
          “Apa lagi, opah?”
          “Lain kali opah tak nak dengar Fan buat macam tu lagi kat Nadia.”
          “Fan buat apa, opah?” Lagi sekali Affan tanya macam tu. Setakat tak ikut kehendak Nadia untuk sarapan bersama, salah besar ke?
          “Fan...” Suara opah macam mengugut.
          Affan tak terkata apa dah. Bila dengar suara opah yang macam tu, terus hilang kata-kata yang telah disusun dalam kepala. Dengar sajalah apa yang opah nak bebel. Biar opah puas hati.
          “Fan faham kan apa yang opah baru pesan?”
          “Ya, opah... faham.”
          “Baguslah kalau dah faham. Lain kali kalau Nadia bagi tau apa-apa lagi kat opah pasal Fan... tau la apa opah nak buat.”
          “Suka hati opahlah.” Itu jawapan Affan sebelum opah tamatkan percakapan mereka.

No comments: