Wednesday, June 23, 2021

Ada Yang Tertinggal - Bab 20

 

“MENUNG aje, Sha? Fikir apa ni?”

Dari kaca TV, Nisha alih pandangan kepada ibu yang baru duduk di sofa sebelahnya.

“Mana ada menung? Sha kan tengah tengok TV ni, bu.”

Puan Rahayu ketawa terkekeh-kekeh. Ingat dia nak percaya? Mata Nisha saja ke kaca TV, fikirannya entah merayau ke mana. Bukan sekali ni, dah selalu sangat Nisha tertangkap sewaktu sedang termenung panjang. Tapi macam selalulah, bila ditanya, tak pernah nak mengaku.

Sebetulnya, memang ada perkara yang sedang mengganggu fikiran Nisha. Tapi macam tak sesuai pula nak berkongsi dengan ibu. Tunggulah bila tiba masa dan ketikanya nanti. Ibu akan tahu juga.

“Bila Sha nak kahwin?”

Terus mata Nisha membulat. Angin tak ada, ribut tak ada, apa hal ibu tiba-tiba tanya pasal kahwin ni? Selama ni, tak pernah pula ibu ambil kisah tentang hal itu.

“Ibu ni mesti berjangkit virus Mak Cik Som ni kan?”

Semakin kuat Puan Rahayu ketawa. Lucu sangat komen Nisha tu. Tapi memang betul pun. Sejak asyik diasak dengan soalan yang sama oleh Puan Kalsom, dia tiba-tiba terfikir tentang itu. Yalah, sampai bila Nisha mahu terus bersendiri? Umur Nisha bukan semakin muda pun.

"Hisy, ada pulak nak kaitkan ibu dengan Mak Cik Som tu. Tak kena langsung.”

“Dah tu, sebab apa lagi? Sebelum ni ibu tak kisah pun. Tup-tup, hari ni pulak ibu nak tanya.”

“Ibu dah tua, Sha. Kalau boleh, sebelum ibu tutup mata, ibu nak tengok Sha bahagia dengan suami, dengan anak-anak.”

Ucapan Puan Rahayu yang bernada sayu itu berjaya buat Nisha sebak. Mata cepat benar nak bergenang.

“Ibu, jodoh tu kan urusan Allah. Kalau Allah dah kata esok jodoh Sha, esok juga Sha kahwin. Jodoh tak pernah silap alamat, bu. Jadi, ibu tak payah risau sangat pasal Sha, okey?”

“Memanglah jodoh tu urusan Allah, tapi kita pun kena usaha, Sha. Tak bolehlah berdiam diri aje.”

Ketawa jadinya Nisha dengan bicara Puan Rahayu itu.

“Sekarang ni ibu nak suruh Sha usaha macam mana? Cari lelaki, lepas tu ajak dia kahwin, macam tu? Bu, Sha ni kan perempuan. Tak naklah Sha jadi perigi cari timba pula.”

“Apa salahnya sesekali perigi cari timba?”

“Kalau dah itu kata ibu, esok juga Sha jumpa bakal menantu ibu tu. Sha terus ajak dia kahwin, okey?”

Belum sempat Puan Rahayu membalas gurauan Nisha itu, Jeffry tiba-tiba muncul dengan wajah ceria.

“Hei, Kak Sha nak kahwin ke? Syukur, alhamdulillah!” Kedua-dua tangannya ditadahkan ke atas, kemudian disapukan ke muka.

Puan Rahayu dan Nisha saling bertatapan sebelum kedua-duanya tertawa. Lucu dengan gelagat Jeffry itu.

“Kak Sha dah beritahu dia ke?” Bukan main teruja suara Jeffry.

“Dia siapa?” Puan Rahayu tayang muka berkerut, muka yang penuh tanda tanya. Seperti ada sesuatu yang disorokkan daripada dia.

“Jeff maksudkan siapa ni?” Giliran Nisha pula menyoal. Bulat matanya pandang Jeffry. Nak tahu juga. Sebabnya, bukan sekali ni adiknya menyebut begitu. Dah beberapa kali. Itu yang buat dia musykil.

“Eleh... pura-pura tanya konon!”

“Jeff, Kak Sha tak pura-pura la. Kak Sha tanya betul-betul ni. Sebab Jeff macam lebih tahu dari Kak Sha sendiri.”

“Betul Kak Sha tak tau?”

“Betul la!” Keras suara Nisha.

“Okey, Jeff cakap sekarang. Orang tu ialah...” Penuh yakin Jeffry menyebut, tetapi suaranya terhenti di situ. Tiba-tiba dia rasa tak yakin. Risau juga kalau telahannya itu tak betul. Nanti marah pula Kak Sha.

“Tak apalah, lain kali aje Jeff cakap.” Sudahnya itu yang keluar daripada mulut Jeffry.

 

“MARYAM tak boleh ikut, tau? Kat sana banyak nyamuk.”

Bising mulut Maryam apabila Sofea menyerahkannya kepada Hajah Aida.

“Amboi, dah pandai marah dah Maryam sekarang ya?” Pipi cucunya itu dicium lama. Lagi kuat suara Maryam menjerit.

“Nanti bila dah pandai bercakap, mesti Maryam ni kuat membebel kan, tok ma?”

“Nampak gaya macam tu la.” Lagi sekali hidung Hajah Aida melekap di pipi Maryam.

“Pergi la Fea. Tok ayah dah tunggu tu.” Bibir Hajah Aida  memuncung ke arah suaminya yang berdiri di sebelah kereta.

Sofea segera keluar dari pagar, lantas berjalan ke arah kereta Haji Zain yang diparkir di luar. Bersebelahan pagar rumah Puan Rahayu.

Patutlah tok ayah tak masuk-masuk ke dalam kereta, rupa-rupanya tengah bersembang dengan Jeffry. Lelaki itu sedang mengelap keretanya.

“Jeff tak pergi chalet ke hari ni?”

“Pagi ni chalet kosong, tak ada yang menginap. Petang karang baru ada yang masuk. Petang karanglah Jeff jenguk sekejap.” Terhenti seketika kerja Jeffry apabila Sofea datang.

“Tok ayah nak ke mana tu?” Melihat Sofea yang sudah berdiri di sebelah tempat duduk penumpang, Jeffry dapat mengagak yang Haji Zain nak bawa gadis itu ke mana-mana.

Tok ayah? Aik, sejak bila pula Jeffry panggil datuknya ni dengan panggilan tok ayah? Tempoh hari dah panggil tok ma. Hisy, sibuk aje nak panggil datuk dan nenek dia macam tu.

“Tok ayah nak bawa Fea melawat ladang lembu sekejap. Fea nak jumpa kawan dia kat situ.” Ayat tok ayah itu diakhiri tawa yang kuat.

Amboi, Haji Zain ni pun sama naik membahasakan dirinya tok ayah. Tapi siapa kawan yang tok ayah cakap dia nak jumpa tu? Musykil!

“Azrul tu kawan awak ke?” Laju Jeffry menyoal. Merujuk kepada  Azrul, pemuda yang bekerja di ladang lembu kepunyaan Haji Zain.

Laju Sofea menggeleng. Tak kenal pun siapa Azrul tu.

“Kawan Sofea tu, Jenab, Jali, Jijah, Jamian...”

Belum pun habis ayat Haji Zain, Jeffry dah tergelak dulu sambil memandang muka Sofea yang kebingungan.

“Kenapa awak gelak?”

“Jenab, Jali, Jijah dan Jamian tu nama lembu tok ayah la,” balas Jeffry bersama sisa tawanya.

“Tok ayah!!!” Sofea jegilkan mata.

Tok ayah ni memang la. Manalah dia tau lembu-lembu tu semua ada nama.

“Jeff tak nak ikut sekali?” Sambil membuka pintu kereta, Haji Zain mempelawa.

“Boleh juga!” Meninggalkan keretanya, Jeffry segera ke kereta Haji Zain.

 

“LAMBAT lagi ke tok ayah tu? Saya nak baliklah.” Sudah setengah jam mereka di kandang yang menempatkan 52 ekor lembu dan 36 ekor kambing itu dan Sofea tak rasa dia boleh berlama-lama lagi di situ.

“Tak tahan bau busuk ke?” Jeffry labuhkan punggung di atas bangku simen di sebelah Sofea.

“Kalau setakat bau lembu dengan kambing tu, saya boleh tahan lagi, tapi...” Sampai situ saja ayat Sofea. Nak sambung, tapi takut dikata perasan pula.

“Saya tau, awak terganggu dengan Azrul kan?”

“Awak pun perasan ke?”

Macam mana Jeffry tak perasan kalau dah mata Azrul asyik tertala pada Sofea saja dari awal mereka sampai tadi. Terang-terangan, tak sorok langsung. Cuma di depan Haji Zain saja Azrul menjaga matanya.

“Mestilah perasan. Dia pandang awak macam nak dikunyahnya hidup-hidup. Ikut hati, saya nak tegur aje dia tadi. Tapi risau tok ayah kata apa pulak.”

Sungguh, mulut dia rasa ringan saja tadi nak menegur Azrul. Tegur secara lembut, bukan tegur untuk cari gaduh. Cumanya dia tak ada peluang nak buat macam tu. Tok ayah sentiasa ada bersama Azrul. Lagi satu, dia terfikir juga bagaimana orangnya Azrul itu? Adakah jenis yang boleh menerima teguran atau sebaliknya?

“Macam tak pernah tengok perempuan.” Sofea merungut.

“Perempuan cantik macam awak kut dia tak pernah tengok.”

Sofea mencebik. Kalau orang lain boleh pandang dia dengan pandangan biasa, kenapa Azrul mesti pandang dia macam tu? Mulalah dia terfikir yang bukan-bukan.

“Saya, cantik?” Sofea lekapkan tangan ke dadanya sendiri.

“Cantik!” Jujur Jeffry mengaku. Yalah, dah memang Sofea cantik, dia cakaplah cantik.

“Kalau betul sebab cantik dia pandang saya macam tu, kenapa awak tak pandang saya macam tu juga?”

Jeffry tergelak kecil.

“Awak mana boleh samakan saya dengan dia. Malah awak tak boleh samakan saya dengan mana-mana lelaki pun, Sofea.”

Okey, dia setuju dengan Jeffry. Tidak sepatutnya dia berkata begitu.

“Awak tau tak apa yang ada dalam fikiran saya sekarang?” Sofea bertanya.

“Saya rasa saya tau.”

“Apa dia?”

“Awak nak cakap yang Azrul tu suka awak kan?” 

Perlahan Sofea geleng.

“Dia bukan suka saya, awak. Dia macam ada niat tak baik pada saya. Pandangan dia tu pandangan bernafsu. Dan saya rasa saya tau apa yang ada dalam kepala dia sepanjang dia tengok saya tadi.”

“Hisy! Jangan cepat bersangka buruk dengan orang, Sofea. Entah-entah tanggapan awak tu tak betul. Takut jadi fitnah pula nanti.”

Terus Sofea terdiam. Memanglah tak elok berburuk sangka, tapi hati kecilnya yang merasakan begitu.

“Baru saya teringat...” Tiba-tiba Sofea menyebut begitu.

“Apa yang awak ingat?”

“Saya pernah nampak Azrul sebelum ni.”

“Awak nampak dia kat mana?”

 “Kat pantai. Masa tu saya tengah melukis. Dia pulak asyik pandang saya. Cara dia pandang saya samalah macam ni. Masa tu saya dah rasa tak sedap hati. Cepat-cepat saya balik.”

“Tak pernah pula awak beritahu saya.”

“Masa tu kan kita tak kawan lagi.”

Serentak Sofea dan Jeffry ketawa.

“Apa pun, awak berhati-hati ajelah. Tapi awak jangan risau. Selagi saya ada, saya akan jadi pelindung awak. Saya takkan benarkan sesiapa pun apa-apakan awak.” Lembut suara Jeffry saat menuturkan kata-kata itu.

Sofea bawa matanya pandang Jeffry. Agak lama dia menilik wajah lelaki itu. Kenapa lain macam sangat bunyi ayat Jeffry itu? Seperti ada maksud tertentu. Atau dia yang perasan sendiri?

“Kenapa pandang saya macam tu?”

Serta-merta Sofea melarikan pandangannya ke hadapan. Segan pula bila Jeffry tanya macam tu.

“Manalah tau kalau-kalau awak nampak Harris kat muka saya ni.” Jeffry pura-pura ketawa. Sebenarnya nak hilangkan rasa gabra kesan renungan Sofea tadi.

“Boleh tak awak jangan sebut nama dia lagi?”

“Kalau saya sebut juga?”

“Saya potong lidah awak. Biar awak jadi bisu terus.”

“Wei, ganasnya awak!” Berdekah-dekah Jeffry ketawa.

“Baru tau ke?” Sofea ikut ketawa.

“Tak hairanlah. Awak dulu kan gangster kat sekolah.”

Terjegil mata Sofea. Mana Jeffry tahu ni? Siapa yang beritahu dia?

“Siapa cerita kat awak?” Sofea menyoal.

Sebetulnya tak payah tanya pun. Sudah tentulah tok ayah yang beritahu. Tok ayah kan rapat dengan Jeffry. Dah macam cucu sendiri tok ayah melayan Jeffry tu. Kalau nak ke mana-mana, mesti diajaknya Jeffry sekali. Macam sekarang ni.

“Tok ayah. Tapi awak janganlah marah tok ayah pulak. Niat tok ayah tu bukan nak malukan awak pun. Lagipun tok ayah beritahu saya aje. Alhamdulillah sampai sekarang, masih jadi rahsia saya sorang.” Dan lagi sekali Jeffry menghulurkan kata-kata maaf. Minta maaf bagi pihak tok ayah sebenarnya.

Sofea senyum. Tak rasa pun nak marah Jeffry mahupun tok ayah sendiri. Yalah, benda betul kan? Lagipun perkara itu dah lama berlalu. Yang penting, Sofea Hana sekarang sudah jauh berubah. Walaupun tidaklah seratus peratus baik, sekurang-kurangnya dia bukan lagi Sofea yang banyak menyusahkan ibu bapa dan keluarga.

“Saya tak marah pun. Jangan risau.”

“Betul ni?”

“Betul.”

“Okey, kalau macam tu kita berbalik pasal  tadi.”

“Pasal apa?”

“Harris. Saya nak tanya awak sikit ni.”

Jelingan tajam Sofea beri pada Jeffry. Tak habis-habis dengan Harris. Entah apa yang Jeffry berminat sangat dengan Harris, dia pun tak faham.

“Suka jaga tepi kain orang jugak awak ni kan?”

“Saya jaga tepi kain awak aje, bukan tepi kain orang lain pun.”

“Okey, apa yang awak nak tau sangat?”

“Awak memang betul-betul dah putus dengan dia ke?”

Sofea tayang muka bosan. Takkanlah Jeffry tak boleh fikir sendiri? Lagi mahu tanya.

“Okey, saya dah tau jawapan dia. Tapi kan, Harris buat apa sampai awak tergamak tinggalkan dia?”

“Dia tak jujur dengan saya, dia permainkan perasaan saya, dia tipu saya.”

“Maksud awak?”

“Dia tak pernah beritahu saya yang dia dah kahwin dan dah ada anak.”

“Dia cakap kat awak, dia masih bujang?”

“Dia tak pernahlah cakap macam tu, tapi bila dia tak berterus terang tentang status dia, mestilah saya anggap dia bujang kan?”

“Habis, macam mana awak dapat tahu yang dia dah kahwin?”

Kalau boleh, Sofea dah tak nak ingat lagi peristiwa yang memilukan itu. Biarlah ini kali terakhir dia bercerita dan Jeffry menjadi orang terakhir yang mendengar kisah malang itu.

“Bila dapat tahu dia kemalangan jalan raya, saya terus ke hospital. Sepanjang di hospital, saya tak henti-henti menangis. Risau fikirkan dia. Saya takut dia mati. Saya takut saya akan hilang dia. Bayangkan, saya langsung tak tau keadaan sebenar dia masa tu.”

Cerita Sofea bersambung dengan kehadiran isteri dan ahli keluarga Harris di hospital.

“Saya siap berkenalan lagi dengan dia orang, awak. Lepas tu baru saya tau, rupa-rupanya kami melawat orang yang sama. Perempuan tu isteri Harris dan budak yang merengek-rengek nak jumpa ayah dia tu, anak Harris.”

“Perempuan tu tau hubungan awak dengan suami dia?”

Pantas Sofea menggeleng.

“Lepas tahu yang perempuan tu isteri Harris, saya tak tunggu lagi, terus balik.”

Sambil bercerita, mata Sofea bergenang. Memang dia rasa sedih dan marah dengan ketidakjujuran Harris, tetapi sejujurnya dia lebih kasihankan isteri dan anak lelaki itu. Mereka jadi mangsa kepada suami dan ayah yang tidak bertanggungjawab.

“Maknanya, Harris tak tau yang awak dah tau status dia?”

Kali ini Sofea mengangguk.

Jeffry melepas nafas kasar. Tak hairanlah kenapa di pantai tempoh hari, Sofea tidak dapat mengawal perasaan sehingga menjerit-jerit seperti orang hilang akal. Malah, sanggup membuang cincin yang dia yakin sekali adalah pemberian Harris.

Mengenai cincin itu, biarlah dia simpan dahulu. Dia cuma menunggu masa yang sesuai untuk menyerahkannya semula kepada Sofea. Mungkin bila Sofea dah benar-benar boleh lupakan Harris.

“Kenapa dia buat macam tu, awak? Kenapa dia tergamak tipu saya, tipu isteri dia? Apa yang dia nak sebenarnya?”

Jeffry ketawa perlahan. Takkan Sofea tak boleh fikir apa yang Harris mahukan?

 “Dah tau, lagi mau tanya. Apalah saya ni, kan? Mestilah dia nak tambah stok isteri dia. Betul tak,  Jeff?” Wajah Jeffry yang sedang tersenyum itu menjadi tatapan mata Sofea.

“Mungkin ada perempuan yang tak kisah kahwin dengan suami orang, tak kisah dimadukan. Yang pasti, orang tu bukan saya.”

“Kalau isteri dia izinkan?”

“Tetap saya tak nak. Saya bukan jenis yang suka berkongsi hak saya dengan orang lain.”

“Tamaknya awak ni.” Jeffry mengusik.

“Dalam bab tu, memang saya tamak.” Sofea sambut dengan tawa kecil. Kemudian dia pandang Jeffry lagi.

 “Awak tau tak, sepatutnya keluarga dia dah datang jumpa famili saya hujung minggu lepas untuk tetapkan tarikh perkahwinan kami. Tapi lepas apa yang dah berlaku, akhirnya di sinilah saya.”

“Saya tumpang sedih.”

“Tak payah nak sedih sangatlah. Sepatutnya, awak  gembira sebab saya tak sempat jadi perosak rumah tangga orang.”

“Betul juga kata awak. Saya sepatutnya gembira sebab adalah peluang saya untuk jadi cucu menantu tok ayah dengan tok ma. ”

 “Perasan!” Sofea jelir lidah.

“Gurau ajelah. Saya tak naklah awak tu.”

“Saya pun tak nak awak.”

Jeffry tergelak bila Sofea mencebik.

“Katalah awak terjumpa Harris kat mana-mana lepas ni. Agak-agak apa awak nak buat?”

“Saya nak lempang dia laju-laju. Biar otak dia bergegar. Biar dia jadi tak betul. Biar dia jadi sewel terus.”

Makin kuat Jeffry ketawa. Boleh Sofea terfikir macam tu? Betul-betul gangster la perempuan ni.

“Marah betul awak dengan dia ya?”

“Memang saya marah. Disebabkan dia, saya hilang kerja, hidup saya jadi huru-hara. Saya tinggalkan mummy, daddy, Irfan dan segala-gala yang saya ada di KL juga disebabkan dia.”

“Kalaupun awak marah sangat, kenapa perlu lari ke sini? Kenapa perlu tinggalkan semua kat KL sana? Pada saya, awak tak perlu pun buat semua tu.”

“Sebab saya dah tak nak jumpa dia lagi. Saya dah tak nak ada kaitan dengan dia lagi. Awak tau tak, sampai sekarang dia masih cari saya.”

Fiza yang beritahu dia kelmarin. Kata Fiza, Harris datang lagi ke pejabat semata-mata nak minta maklumat tentang dia.

“Tapi sebenarnya saya suka aje awak balik sini. Dan saya rasa saya patut berterima kasih dengan Harris. Sebab dialah saya dapat jumpa awak, kenal awak... jadi kawan awak.” Lembut dan mesra suara Jeffry saat ini. Selembut renungannya kepada Sofea.

Sofea memalingkan muka pandang anak teruna Puan Rahayu itu entah untuk kali ke berapa. Kenapa lain macam benar ucapan Jeffry tu? Dan senyuman itu, kenapa nampak sangat berbeza daripada senyuman-senyuman Jeffry sebelum ini?

Renungan yang lembut tapi tajam menikam itu seperti ingin memberitahunya sesuatu. Dia dapat rasa Jeffry dah mula sayangkan dia.

Ya Allah, dah kenapa dengan aku ni? Tiba-tiba dia tersedar. Tidak sepatutnya dia berfikir yang bukan-bukan macam tu. Jeffry kan dah anggap dia sebagai kawan? Pelik ke bila seorang kawan tumpang gembira dan bahagia untuk kawannya?

“Awak tolong doakan supaya dia tak muncul lagi kat depan saya. Saya takut ada yang cacat otak aje nanti kena tampar dengan saya.” Sofea sengaja tidak melayan ucapan Jeffry itu.

Lagi sekali Jeffry memuntahkan tawanya. Tak boleh tahanlah dengan jenaka Sofea itu.

 “Janganlah awak buat yang bukan-bukan, Sofea. Tolong kesian sikit kat anak bini dia. Dia orang tak bersalah.”

“Kalau macam tu, saya sepak aje dia, tak pun saya tunjal kepala dia.”

“Nak jugak tunjuk samseng awak kat sekolah dulu kan?”

“Eh, mestilah! Bila lagi saya nak tunjuk bakat luar biasa saya tu kat depan awak? Sekarang la...”

Kata-kata Sofea itu berjaya mengundang tawa Jeffry lagi.

No comments: