Sunday, May 18, 2008

Kisah seram

Tiba-tiba saya terfikir untuk bercakap tentang kisah seram (hantu) pula. Itu pun setelah Kak Aina (Aina Emir) bercerita pasal benda yang sama dalam blognya. Kalau Kak Aina berani dengan benda-benda seram ni, saya sebaliknya pula. Memang dari kecil saya takut hantu. Terus terbawa-bawa sampai dewasa. Saya masih ingat lagi zaman kanak-kanak saya dulu. Saya tidur bertiga dengan adik dan emak saudara saya. (Emak saudara hampir sebaya dengan saya). Kami selalu berebut nak tidur kat tengah. Bila semua tak nak mengalah, terpaksalah buat giliran. Tapi, saya pandai. Bila tiba giliran saya tidur kat tepi, tengah-tengah malam masa semua orang sedap tidur, saya akan bangun dan berpindah ke tengah.

Masa saya mula-mula berpindah ke rumah sekarang (penghujung 2001), tak pernah pula saya dengar orang bercerita pasal hantu ni. Tapi tahun lepas, semasa menolong seorang jiran yang mengadakan kenduri, baru keluar cerita tentang ni. Konon-kononnya ada jiran saya nampak hantu terbang dari bumbung rumah yang tidak berpenghuni ke bumbung rumah yang lain pula. Yang seramnya rumah yang dikatakan menjadi tempat 'penginapan' hantu itu terletak selang sebuah di belakang rumah saya.

"Takkan akak tak pernah nampak..." kata jiran tadi lagi.
"Tak pernah," jawab saya. Hati dah rasa semacam aje.
"Dah banyak orang nampaklah, kak.." sampuk jiran yang lain pula.
"Dah, cukup... jangan cerita lagi..." kata saya. Memang saya tak suka dengar benda-benda macam ni. Lebih-lebih lagi, lokasi kejadian betul-betul kat belakang rumah saya.

Hasilnya, saya jadi takut sangat. Nak sidai baju kat belakang rumah pun saya takut. (Tapi malam ajelah, siang tak ada masalah). Nak ke dapur sorang-sorang pun saya takut. Bila terjaga dari tidur pada tengah malam dan terasa haus, terpaksalah saya kejutkan suami untuk temankan saya ke dapur minum air. Teruk betul kan? Kesian dia... tapi nak buat macam mana... dah terpaksa.

Tapi, bila dah lama dan orang pun dah senyap pasal benda ni, saya pun dah tak kisah lagi. Suami pulak dah tinggal jauh, terpaksalah buang perasaan takut tu sedikit demi sedikit. Kalau tidak, satu kerja pun tak jadi.

Itulah, bila baca blog Kak Aina, saya jadi teringat balik semasa kami kat Kuantan dulu. Malam tu kami bersantai di tepi kolam. Kak Puteri Andalas dan Fauziah Ashari pun ada sama. Selepas kami bergelak ketawa dengan cerita lawak, tiba-tiba aje Kak Aina buka cerita seram. Saya apa lagi terus menggelabah.

"Kak Aina... jangan cerita lagi..." ucap saya. Suara dah lain macam bunyinya. Tapi Kak Aina terus jugak bercerita. Selamba aje dia. mentang-mentang dia berani. Saja nak takut-takutkan saya lagi. Boleh gelak-gelak lagi tu...
"Berceritalah dulu ya, dah habis baru saya datang," kata saya lalu beredar jauh sedikit. Bila dah habis bab tu, baru saya datang semula. Nasib baik malam tu saya tidur sebilik dengan kak Aina, kalau sorang-sorang, mahu saya tak tidur agaknya.

Sekarang, alhamdulillah, saya dapat rasa perasaan takut itu dah mula berkurangan. Saya dah boleh duduk kat rumah sorang-sorang walau pun pada waktu malam. Saya juga dah berani berada di ofis sendirian (kat ofis pun ada macam-macam cerita yang tak enak didengar). Insyaallah saya akan cuba jadi lebih berani.

2 comments:

Luckylia said...

yuhuuu... saje nak menyebok kat ruangan komen ni.. tp sbenonye lia tak baca pon ape yg aunty tulis tu.. tajuk je dah boleh mengganggu perjalanan mimpi indah lia malam ni.. tak sangka la pulak aunty ada pengalaman atau pengetahuan pasal mistik2 nih ye.. isyhh!! semoga hidup aunty tidak diselubungi misteri... selamat malam...

MIMIE AFINIE said...

Siannya. Sampai terganggu mimpi indah. Hai!Anak sapa lah ni...
Kalau nak citer pasal pengalaman nih, empat hari empat malam pun tak abis lagi Lia oii... Tapi tak mau la citer..