Tuesday, September 1, 2009

Rindu kampung

Cepat betul masa berjalan. Diam tak diam dah 11 hari kita berpuasa. Bagi saya, bulan puasa tahun inilah saya paling bersederhana sekali. Hampir tak ada pembaziran langsung. Kuih muih memang saya beli dengan kadar yang sedikit dan yang betul-betul berkenan di hati. Kebetulan anak-anak juga tidak kisahkan kuih sangat. Kecualilah kalau pada masa ini saya berada di Kuala Terengganu, agaknya semua makanan saya mahu beli.

Rindu sungguh nak pekena puteri mandi, sekaya, pulut lepa, akok, nganang, lopat tikang, asang gupal, paung goreng, jala mah, kayu khamat, rojak kateh, sata dan yang paling istimewa sekali nekbat. (Sebut dalam loghat Terengganu ya!). Sebenarnya banyak lagi... tapi itu aje yang terlintas di kepala saya buat masa ni.

Selain kuih muih, ada lagi yang saya rindu, sangat rindu... bunyi bedil....

P/S... Sebetulnya banyak lagi yang nak saya coretkan tapi cukuplah setakat ini. Makin banyak saya bercerita, terasa hati ini bagai digamit-gamit untuk segera pulang ke kampung...

Inilah nekbat... hmmm sedapnya...
(gambar dicilok dari blog alia syuhada... heheh, jangan marah lia)

Ini pula bedil atau meriam yang sangat saya rindukan bunyinya
di saat berbuka puasa dan juga bersahur...

17 comments:

Nik Fauziah Nik Hussin said...

salam kak mimie.. selamat berpuasa. Amboi! meleleh air liur nik...huish..nekbat, paung, akok (so far tak pernah jmpa lagi akok tgnu kat sini..akok kelantan je) adui..bila la boleh merasa!

Aina Emir said...

Salam mimie...

Mimie buat akak teringat kat kampung akak jugak. Malangnya, sekarang ni kami dah tak balik sana... semua dah ada kat KL ni.
Bunyi bedil tu apa, Mimie? Meriam ke? Kalau nak dengar bunyi meriam, mai sini datang rumah akak. Hujung minggu je, budak2 ni main meriam.

Sarnia Yahya aka Sania Yasmin said...

Salam kak mimie...
semcm je bunyinya. Akak ngidam ke?

alvas-87 said...

amboi mak.. nebeng teh eja makanan tu.. hahaha.. mak lau rindu moh la sini.. bnyak jenis mak boleh makan.. yum3... bedil pom dgn jelas dgr kat umah lia ni.. tp mk balik johor op.. hik3...

MIMIE AFINIE said...

salam nik...
memang meleleh air liuk bila teringatkan makanan ni semua. Kat sini kadang2 ada gak jual... tapi tak sama dgn kat kampung...

MIMIE AFINIE said...

Salam kak aina...

Teringat kampung jugak ke? Mesti banyak kenangan kan? Bedil tu meriam lah. Orang Terengganu panggil bedil. Time berbuka puasa dan Imsyak rasa bergegar rumah dek kuatnya bunyi bedil tu...

Dah ada ke yang main meriam kat rumah kak aina? Kat tempat saya ni belum ada lagi...

MIMIE AFINIE said...

salam sarnia...

Ngidam? Heee... tak de maknanya...
Kalau sarnia yg ngidam oklah jugak... heheh...

MIMIE AFINIE said...

lia, saje jelah mak eja camtu. Baru nampak real... dok nebeng mana.

(Sorry... mok curi gambor nekbat dari blok lia...Ya poh ah ke mok nekbat sebukuh...)

ziekiera said...

salam mimie...
Kesiannnnrindukan nekbat..tu yg amba cari org ganu tu...hihihi...tadi makan buah molong ngan teri mandi nisan nyiur..sira pisang skit..marin akokteganu hok manis leting tu,,,hehe saja je ni biar teliur..hahaha

eZaNnUr said...

kak mie..terliur jgk...sedap tu nek bak n jala mas..favourite ezan tu...tak sabar nye nak balik..ezan balik 12hb ni..

MIMIE AFINIE said...

zie...dok pernah agi amba makang buah molong, sedap ke? Hok lain tu besa ah makang.

Niat hati dulu nak cari org ganu gok... nak wat guane, org ganu takmboh kite... heheh...

MIMIE AFINIE said...

ezan pun org trganu jugak ke? Laa... tganu kat mana tu? 12hb dah balik... cepatnya...

eZaNnUr said...

bkn kak mie..ezan org kelantan...cuti raya merangkap mid sem break..mmg lama..2 minggu..U lain yg cuti H1N1 tu kena cuti 1week je la..adik ezan lg haru..smpai pagi raya..

MIMIE AFINIE said...

Laa... org Kelate rupanya ezan ni, kira org pantai timur gak la kan? Kuih muihnya pun lebih kurang je dgn Tganu...

eZaNnUr said...

a'aa kak mie..lebih kurang je..manisnye pn sama gak rasanya..kalau bukan org pantai timur,tak tertelan rasanya kuih2 tu..hehe..terlampau manis..

MIMIE AFINIE said...

ezan,
boleh aje tak nak manis... kurangkan gula... heheh...

蔥爆牛肉Frank said...

,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社