Wednesday, April 28, 2010

Berat mata memandang...

Bila kita diuji dengan sedikit dugaan, kita selalu ingat bahawa kitalah manusia yang paling malang sekali dalam dunia ini. Walhal ramai lagi manusia di luar sana yang diuji dengan bermacam-macam dugaan yang lebih berat. Minggu lepas saya 'menginap' tiga hari di Hospital Pusrawi kerana masalah kesihatan yang asyik tak menentu semenjak dua menjak ni. Kepala memanjang aje pening, badan rasa lemah tak bermaya, mata pula asyik berpinar-pinar. Nak berdiri lama2 pun tak larat. Dah jenuh ke klinik tapi tak juga baik2... akhirnya saya ke Hospital Pusrawi untuk pemeriksaan yang lebih menyeluruh. Setelah bermacam2 ujian dibuat, doktor mengesahkan saya mengidap migrain. Teruk juga rupanya serangan migrain ni ya... saya ingatkan setakat sakit kepala saja.

Di hospital, saya berpeluang bertemu seorang wanita berpangkat kakak. Kalau saya yang mengidap migrain ini pun saya dah rasa macam teruk sangat, rupa-rupanya kakak itu menanggung lebih daripada saya. Bayangkan baru dua tahun lepas beliau terpaksa membuang rahim yang telah pun diserang kanser. Selepas itu terpaksa pula menjalani kimoterapi beberapa kali yang semua sedia maklum betapa azabnya rawatan ini. Baru saja boleh 'bernafas' dari dugaan itu, dia terpaksa menjalani pembedahan sekali lagi untuk membuang tiroid di lehernya. Beberapa minggu selepas itu, dia dimasukkan ke hospital sekali lagi apabila tiba-tiba sahaja kaki sebelah kiri hingga ke paha mengalami bengkak disebabkan darah yang membeku. Melihat keadaan kakak tersebut, saya jadi kagum sungguh. Pada saya, dia sorang yang sangat tabah. Saya juga kagum dengan perhatian yang diberikan oleh suami dan anak-anak wanita tersebut. Mungkin itu jugalah yang menjadi penguat semangat kepada si pesakit.

Pada hari saya keluar dari wad, kakak itu telah berpindah ke PPUM untuk menyambung rawatannya di sana. Kata orang berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Saya doakan agar kakak tersebut akan segera sembuh.Amin....

4 comments:

蔥爆牛肉Frank said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

Hafiz Mohd said...

salam akak..

ni 1st time singgah..best plak bile bace entri2 kat sini..insyAllah akan dicari buku2 tulisan akak tu..

moge akak terus dikurnia kesihatan dan ceria sentiasa..ameen

p/s- bile kite sentiasa pandang ke bawah dan merenung, insyaAllah kite pasti akan lebih bersyukur dan tabah..

ameer said...
This comment has been removed by the author.
MIMIE AFINIE said...

salam hafiz,
Terima kasih sudi singgah dan baca entri2 akak. Terima kasih juga untuk ucapan itu...