Sunday, February 15, 2009

Persamaan

Bila dah siap novel sendiri, barulah ada can nak baca novel orang lain pulak. Kebetulan membaca novel adalah hobi saya. Cuma sejak jadi penulis ni, saya tak dapat sangat nak membaca dalam jumlah yang banyak macam dulu-dulu. Tapi saya tetap beli untuk buat koleksi.

Baru-baru ni saya adalah beli beberapa buah novel. Tapi baru sebuah yang sempat dibaca. Itupun belum khatam lagi. Baru nak masuk separuh. Tapi yang buat saya macam tersentap sikit, ada beberapa perkara dalam novel ni macam nak sama pulak dengan novel terbaru saya. Bukanlah ketara sangat tapi adalah sedikit persamaan dari segi dialog, insiden dan juga lokasi.

Camne nak buat ye? Novel penulis ni dah berada di pasaran, sementara novel saya pula akan terbit tak lama lagi. Nak ubah, memang tak dapeklah den nak ubah sebab akan melibatkan banyak benda dan memakan masa. Jadi, nak tak nak teruskan ajelah. Lagipun bukanlah besar sangat pun perbezaannya. Jalan ceritanya juga totally berbeza.

Tapi rasanya bukan saya seorang yang berhadapan dengan situasi ini. Mungkin penulis lain pun macam tu jugak. Cuma diharapkan tidak akan ada yang menganggap saya menciplak karya orang lain.

12 comments:

Bikash Nur Idris said...

biasalah, kak... kebetulan yg sgt menggerunkan. kdg kita tahu pun sb diberitahu org.

hidup mmg selalu penuh dgn kebetulan...

MIMIE AFINIE said...

Betul tu bikash... sgt menggerunkan. Bukan apa... risau apa kata pembaca nanti...

Buah Cintaku... said...

Erm kebetulan yang memang susah kita nak lari... risau dengan tanggapan yang menerima atau melihat dan membaca. Bagi penulis baru, kebetulan ini lebih menggerunkan dari penulis lama yang dah punya nama dan dikenali. Mana taknya... nanti tak pasal-pasal dicop sebagai copycat... tapi kalau ianya dah memang satu kebetulan, nak buat camne kan kak... ermmmmm

dS said...

Gegege! Redha ajelah kak mimie... dah nak sama, nak buat cam ner lagi? Sebab tu, DS lebih suka tanya/rujuk mss DS kat kawan-kawan DS yang 'hantu buku'. Manalah tahu, kan? jika cerita itu dah pernah ditulis oleh penulis yang lain, at least, kita boleh olah semula sebelum ia dinilai/diterbit. Apa-apa pun, jgn risau... DS dah letak nvl baru kak mimie ni dlm list semasa pesta buku nanti!

MIMIE AFINIE said...

Tu la pu3... susahlah nak lari dari kebetulan ni.Tapi kalau sikit-sikit tak pe lagi. Jgn kebetulan yang melampau sangat...

MIMIE AFINIE said...

Kebetulannya tak la ketara sangat, DS... adalah sikit sbb jalan citer pun berbeza sgt2. Tapi risau tu tetap ada. Kalau boleh tak nak ada persamaan langsung, kan?

Alahai terharunya rasa hati... ini yg buat sayang kat DS ni...

Salbie S said...

Saya akn kata Maafkan ku Sayang hehehe (tjk nvl sapalah tu kan?)
Suratan @Kebetulan? Bawak bertendang, jgn sampai jin bertendang sudahlah hehehe
Sbnrnya byk bnda yg jadi kebetulan, trskn je! (btl btl btl-kata Upin N Ipin heheheh)
sama tapi tak serupa,iras2 takpun sipi2 eh! sipi2 pn bkn hehehehe

MIMIE AFINIE said...

Salbie... tiada maaf bagimu. hehehe. Rasa2nya agak sama tapi tak berapa serupa. Betul ke? Apa2 jelah.

Akak setuju, salbie... apa yg berlaku adalah kebetulan. Jadi teruskan aje...

Salbie S said...

BIARLAH KU SENDIRI krn dirimu tak dpt nak maafkan ku sayang. Hai Kitty jom kita main sama2...jomlah hehehehe
ya Kak Mimie apa2 aje...saksikannya di tv3 hahaha
trskan saja...jgn berundur walau setapak KL hahahha

Nik Fauziah Nik Hussin said...

Kak mimi.. biasalar kalau ada sket sama tu.. bukan apa, dalam latar budaya kehidupan yang sama atau hampir sama, sedikit persamaan tu bukanlah perkara yang mengejutkan.
Mmg banyak novel yang nik baca kdg2 hampir sama temanya cuma olahan je berbeza..boleh diterimalah tu..

MIMIE AFINIE said...

Ya betul salbie... takkan kuberundur setapak KL sebab ku punya rumah Serendah jugak... boleh ke cam tu?

MIMIE AFINIE said...

Kalau semua pembaca macam nik... alhamdulillah. Tapi memang betul pun, apa yang dimuatkan dalam novel sebahagiannya adalah realiti kehidupan sehari2. Sedikit sebanyak tentu ada persamaan...