Thursday, April 6, 2017

Bulan Cinta Bab 2




      “MACAM mana kelas memandu kau semalam? Ada ke kau langgar siapa-siapa? Dah berapa orang jadi arwah?” Muna yang menempel di sebelah kubikel Rania   tayang sengih.
          “Kau ni, mulut memang nak kena cili, kan? Suka hati aje cakap macam tu. Hisy, minta simpang.” Rania  membeliakkan matanya.
          “Ala, aku gurau aje. Jangan la marah.” Makin lebar sengih Muna.  
“Ceritalah pengalaman kau. Aku nak dengar.”
          “Jangan cari pasal Muna. Nanti Cik Melly bising. Dah la kerja tengah menimbun ni.”
          “Nia, dah pukul satu lebihlah. Dah waktu rehat.” Muna tayang jam di pergelangan tangan kirinya.
          “Laa, ya ke? Patut la ahli mesyuarat tingkap dah bersidai kat sini. Dah pukul satu rupanya.” Rania   gelak.  
Muna Ikut gelak. Muna atau nama penuhnya Muna Sabrina merupakan rakan sekerja yang paling rapat dengan dia. Ketika mula melapor diri di syarikat ini tiga tahun lepas, Muna sudah enam tahun berkhidmat. Beliau merupakan antara rakan sekerja yang paling lama dan berpengalaman di sini.
          “Eh, cepatlah cerita.”    
“Malaslah. Buat sakit hati aje.”
          “Kau sakit hati dekat siapa?”
          “Guru memandu tu la.”
“Kenapa?”  
“Razlan  tu memang spesis menyakitkan hati, Muna. Tapi dia silap orang la. Dengan Rania Aisya  jangan buat main-main.”
          “Cikgu kau nama Razlan? Muda lagi ke dia?”
          “Muda lagi. Lebih kurang umur aku  juga.”
          “Mesti dia kacak dan bergaya, kan?”
          “Apa guna kacak, muka lawa kalau mulut macam longkang yang tak pernah cuci, tak pernah sental? Benci tau lelaki macam tu.”
”Habis, kau nak cakap kau lawan dia la?”
          “Yalah. Dah dia sindir aku, takkan nak diam aje.”
“Entah-entah kau ada buat salah tak? Bukan boleh percaya sangat kau ni.”
          “Si Razlan  tu memang kurang ajar, Muna. Aku  mana ada buat salah?” Malaslah nak cerita. Nanti Muna pun akan menyalahkan dia juga. Tapi dia tak rasa salah dia besar sangat. Alah, setakat lambat beberapa minit, takkan itu pun nak kecoh.
          “Ya ke kau tak buat salah langsung?” Semacam Muna pandang Rania. Bukan boleh percaya sangat budak ni.  
          “Aku  cuma lambat sikit aje.”
          “Aku dah agak dah. Ni mesti kes kau tak nak belajar memandu, kan? Lepas tu semua pakat pujuk kau. Ayah kau, abang-abang kau, ketua kampung, ketua balai raya, tok sidang. Tu yang jadi lambat.”
          Terkekeh-kekeh Rania gelak. Pandai betul Muna teka. Dahlah ayat Muna yang dekat hujung tu dah lebih kurang ayat Razlan aje. Cuma bila Muna yang sebut, dia tak rasa nak marah pun. Rasa kelakar adalah.
          “Tengok, kan betul apa yang aku cakap. Tapi, Nia... kau mana boleh lawan guru. Tak berkat ilmu yang kau dapat. Nanti susah nak lulus.”
          “Alah guru apa la sangat. Setakat ajar memandu aje pun.”
          “Tak kira la dia ajar apa pun, dia tetap guru kau, Nia.” 
          “Yalah, yalah, betullah tu. Tapi Si Razlan tu memang kurang ajar, Muna. Hilang sabar aku  tau.”
          “Kau kena belajar bersabar. Kau kena kawal diri kau. Setakat dia sindir sikit-sikit tu, kau buat-buat tak dengar aje la.”
          “Aku harap, lepas ni cikgu lain pulak yang akan ajar aku. Tak suka la dia tu.”
          “Tak kisah la siapa pun. Yang penting, kau jangan suka melawan cakap cikgu. Faham?” tegur Muna.
          “Faham Puan Muna Sabrina,” balas Rania  .
“Kau kalau dengan orang lain bukan main berapi-api, tapi dengan Syafiq, menikus. Cuba kau lawan Si Syafiq macam mana kau lawan cikgu memandu kau tu. Ini apa yang Syafiq cakap, semua kau ikut. Kau macam lembu kena cucuk hidung tau tak?”
Muna dah mulalah tu. Mana ada dia macam lembu kena cucuk hidung? Ada masa-masanya dia melawan juga cakap Syafiq tu. Tak adalah semua dia turut. Tengok keadaan juga.
“Jom la pergi makan... perut aku  dah lapar.” Malas nak panjangkan hal Syafiq, dia tarik laci, mengeluarkan dompet dari situ. Kemudian bangun dari kerusi.
          “Syafiq tak ajak kau makan ke hari ni?”
          Rania geleng. Dia tahu Syafiq masih marahkan dia kerana hal semalam. Sampai sekarang Syafiq langsung tak nak bercakap dengan dia. Tapi tak perlulah beritahu Muna. Nanti bising pula mak cik tu.
          “Dia pergi mana?”
          “Entah. Mana aku  tau.”
          “Peliknya kau tak tau dia pergi mana. Mesti kau gaduh lagi dengan dia kan? Kali ini dia cemburu kau dengan siapa pulak?” Selalunya macam itulah. Kali ini harus atas alasan yang sama juga. Dah faham sangat dengan pasangan itu.
 “Nia, sudah-sudahlah. Tak payahlah kau hadap sangat dengan Syafiq tu. Kau layak dapat lelaki yang lebih baik dari dia tau? Kau tu dahlah cantik, baik pulak tu, pemurah lagi... walaupun perangai tu kadang-kadang agak mengada-ngada dan merimaskan.”
“Amboi, mulut... laju aje kalau bab mengata. Dalam puji, dia kutuk kita pulak.” Rania jeling.
“Mengata kalau benda betul tak salah rasanya. Lagipun aku mengata depan-depan, kan?” Muna melepas tawa. Tahu, Rania bukan marah pun. Satu yang dia kagum tentang Rania, dia katalah apa pun, nasihatlah macam mana pun, gadis itu tak pernah nak ambil hati. Tak pernah nak sentap. Tapi itu dengan dialah. Dengan orang lain, wallahuaklam.
Cuma itulah, bila saja berkaitan Syafiq, Rania dah tak makan nasihat.  Sebab  itulah sampai sekarang, gadis itu masih lagi bersama Syafiq. Itu yang dia tak faham. Memanglah Syafiq tu ada rupa, tapi dengan perangai panas baran, cemburu buta  dan selalu anggap diri betul tu, berbaloi ke untuk Rania?
“Sebenarnya Syafiq tu sayang kau ke tidak, Nia?” Selalu sangat Muna tanya soalan itu.
“Mestilah.” Seperti selalu juga, penuh yakin Rania jawab.
“Hati aku kata, dia tak betul-betul sayang kau. Dia tak serius dengan kau, Nia.”
“Kau mana boleh cakap macam tu? Kalau dia tak sayang aku, tak serius dengan aku... tak adalah dia cemburu kalau aku dengan lelaki lain. Cemburu kan tanda sayang?”
“Cemburu sikit-sikit, ya itu sayang namanya. Tapi kalau dah cemburu buta, cemburu melulu, sayang apa macam tu? Itu mengongkong namanya.”
“Mengongkong sebab dia tak sanggup tengok aku dengan orang lain. Itu saja, Muna. Tak salah kan?” Masih juga nak jawab, meskipun dia sendiri bersetuju dengan ucapan Muna itu. Nak buat macam mana hati dah terlanjur sayang dia.
“Hisy, budak ini... kalau kita bagi nasihat, bukannya nak dengar. Ada aje jawab dia.” Muna tayang muka geram. Mana taknya, masa Syafiq buat perangai, kepada dialah Rania mengadu. Kepada dialah Rania duk tayang muka monyok tu. Macam manalah dia tak sakit hati dengan Si Syafiq tu?
“Lain kali, kalau kau ada masalah dengan Syafiq, jangan mengadu dengan aku lagi... malas dah nak dengar.”
“Ala Muna, jangan la macam ni. Kalau bukan kau, siapa lagi yang nak dengar luahan aku? Kau aje tempat aku mengadu... tempat aku mencurah perasaan. Kau ni dah macam mak aku, tau?”
“Eii, tak nak aku ada anak macam kau. Degil, tak dengar kata.”
“Tak kira... nak jugak ada mak macam kau.”
“Hei, sudahlah...geli telinga aku dengar.”
Sudahnya Muna gelak. Tak bolehlah nak marah lama-lama. Budak Rania ni memang jenis tak makan saman.

No comments: